Delfts Schaakforum » DSC Forum » Algemeen [DSC] » HSB-vergadering: Plannen voor vierde klasse KNSB?
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 964

HSB-vergadering: Plannen voor vierde klasse KNSB? Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Afgelopen woensdag was er een ledenvergadering van de HSB. Naast het HSB-bestuur en vertegenwoordigers van andere HSB-verenigingen waren namens het bestuur van DSC Arno Wiersma en Ted Barendse aanwezig.

Een van de agendapunten was de mogelijke invoering van een vierde (landelijke) klasse KNSB. Dit zou dan onderdeel zijn van een dubbele competitie (op regionaal en KNSB-niveau), waaraan mensen tegelijkertijd mee zouden kunnen doen.

Na een presentatie van Jan Stomphorst (KNSB-bestuurslid) werden over het voorstel veel vragen gesteld, en werd gediscussieerd over de wenselijkheid en haalbaarheid ervan. UIteraard liepen de meningen uiteen.

Tijdens de Bondsraad van begin juni wordt hier nationaal verder over gesproken. Daar zal waarschijnlijk een werkgroep met de input van gesprekken met regionale bonden aan de slag gaan. Doel van de werkgroep zal zijn/blijven om de wenselijkheid en haalbaarheid van bovenstaande verder te onderzoeken, om uiteindelijk een veel concreter voorstel in te kunnen dienen.


Voor meer informatie, zie de HSB site www.haagseschaakbond.nl/, onder 'HSB-ledenvergadering 18 mei' staan ook de stukken die de KNSB aan de Bondsraadsleden heeft gestuurd.

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Ted on 03-06-2016 at 10:25.

20-05-2016 16:44 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

(Stomphorst, met een s).
Aan een invoering van een landelijke vierde klasse zijn voordelen en nadelen verbonden.

De nadelen zijn anders van soort, dus niet gemakkelijk te vergelijken met de voordelen, en de nadelen zijn zo op het oog niet overduidelijk veel groter dan de voordelen. Ik zie niet dat er personen grotelijks benadeeld zouden worden door acceptatie van het nieuwe voorstel.
Ik kan me dan ook voorstellen, dat de KNSB het experiment maar eens aangaat, mits er bij invoering een exit-strategie is (mochten de nadelen toch overwegen, dan moeten we er ook weer elegant vanaf kunnen).

Het lijkt me niet zo moeilijk, maar ik vraag het voor de zekerheid toch maar: kunnen we er ook weer vanaf? Is er voorzien in een exit-strategie?

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by winfvdm on 21-05-2016 at 18:21.

21-05-2016 18:17 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het voorstel behelst invoering van 4e en verdere klassen KNSB competitie op zaterdagen; promotie vanuit regionale bonden naar de KNSB competitie vervalt, evenals degradatie vanuit de KNSB competitie naar regionale bonden.

Eén argument pleit hiervoor: spelers kunnen daarmee zowel regionaal (door de week) als landelijk (op zaterdagen) in competities uitkomen. Ik schat echter in dat het om een uiterst kleine groep gaat die hierop zit te wachten. Wil bijvoorbeeld Ted Barendse zowel meedoen in de 2e klasse KNSB als in de Topklasse HSB (de naam Promotieklasse zal verdwijnen)? Te weten dat er ook nog bekercompetities zijn zou dit betekenen dat hij van oktober t/m april gemiddeld wekelijks een competitie partij speelt, dus twee partijen inclusief interne competitie (voorzover de HSB competitie niet samenvalt met onze clubavond).

Vier argumenten tegen:

1. Aantrekkingskracht regionale competitie neemt af. Veel spelers zullen een keus maken: KNSB of regionale competitie. Ik schat in dat het aantal wedstrijden in regionaal competitieverband met enkele tientallen procenten af zal nemen (dat van de KNSB competitie zal toenemen); daarmee verdwijnt veel van de aantrekkingskracht van de regionale competitie.

2. De sportieve uitdaging neemt af: kampioenen van regionale competities promoveren namelijk niet langer.

3. Het aantal wedstrijden interne competitie zal vanwege toename van aantal externe wedstrijden afnemen: we hebben nu eenmaal niet onbeperkt de tijd voor schaakpartijen (we zouden wel willen!).

4. De kosten nemen toe: de KNSB competitie neemt namelijk fors toe en deze wordt in tegenstelling tot de competities van regionale bonden geleid door betaalde krachten. Tenzij de KNSB competitie wordt gesponsord geeft dit een opwaartse druk op de contributies.

Extra toelichting bij nadeel 1:
Ik schat in dat in het geval van bijvoorbeeld de HSB (één promotieklasse, twee 1e klassen, twee 2e klassen, twee 3e klassen, één 4e klasse) enkele klassen zouden komen te vervallen - daarmee resteren in de nieuwe situatie nog zo'n 5-6 klassen, zeg Topklasse, 1A, 1B, 2A, 2B en 2C. Dat is niet veel.
Bonden als de OSBO (Gelderland en Overijssel) en de NBSB (Noord Brabant) spelen (vanwege de grotere afstanden) hun regionale competities al op zaterdagen; deze competities kunnen in de nieuwe opzet in hun geheel opgaan in de KNSB competitie - in deze gevallen wordt de aantrekkingskracht van de regionale competities dus zelfs tot 0 gereduceerd.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Upperdog on 23-05-2016 at 12:00.

23-05-2016 11:56 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De argumenten van vd Broek snijden hout. Het lijkt me dat we hier niet voor moeten zijn. Voorts zijn er ook nog spelers die niet op zaterdag willen of kunnen spelen.

30-05-2016 18:47 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2233

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Richard
De argumenten van vd Broek snijden hout. Het lijkt me dat we hier niet voor moeten zijn. Voorts zijn er ook nog spelers die niet op zaterdag willen of kunnen spelen.


Richard, jou argument snijdt geen hout: de hele opzet is dat spelers kunnen kiezen tussen doordeweeks schaken of op zaterdag (of allebei).

De argumenten van Willem-Jan vind ik niet erg goed beargumenteerd, maar raken wel een aantal onderwerpen waar nog veel onduidelijk is:
1: "De aantrekkingskracht neemt af" vind ik een vaag statement. Het zou inderdaad kunnen dat er minder wedstrijden doordeweeks gespeeld gaan worden, maar "enkele tientallen procenten" is een slag in de lucht. Hier kom ik zo nog op terug. Tevens, voor de in je toelichting genoemde bonden die al op zaterdag spelen lijkt het mij dat er juist niets veranderd! In sommige van deze bonden is er al de mogelijkheid om te kiezen (want de NBSB heeft ook nog een viertallencompetitie op doordeweekse avonden).

2: "De sportieve uitdaging neemt af" ben ik het eigenlijk niet mee eens. Buiten de hoogste klasse veranderd er eigenlijk niets, daar blijft men voor een kampioenschap en promotie spelen. En in de hoogste klasse kun je er over twisten: mogelijk gaan er sterkere spelers meedoen, dus is er wellicht juist een grotere schaaktechnische uitdaging!

3: "Het aantal intern wedstrijden neemt af". Zou kunnen. Maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat zowel (1) als (3) waar is. Als er meer mensen op zaterdag zouden gaan spelen, dan lijkt het mij dat er juist méér interne wedstrijden gespeeld worden. Ook hier kom ik zo nog op terug.

4: "De kosten nemen toe". Dit zou kunnen, maar niet om de reden die je aangeeft. Het probleem zit hem eerder in extra/duurdere huisvesting op zaterdagen. Er zijn daarnaast nog wel wat praktische problemen op te lossen: Hoe kunnen wij bijvoorbeeld 5 teams huisvesten op een zaterdag? Hoe gaat dat met invallers?
Maar in beginsel vind ik dit niet waar de discussie over moet gaan, omdat de andere belangen veel groter zijn.

Mijn idee: In beginsel zie ik persoonlijk wel wat in het idee dat schakers kunnen kiezen tussen zaterdag of doordeweeks. Er zijn nu mensen die niet kunnen schaken omdat hun niveau niet toerijkend is voor de zaterdag. Als je als doel hebt om zoveel mogelijk mensen te laten schaken (Doel KNSB, HSB, maar ook DSC!), dan lijkt dat wel aan te sluiten. Zeker als je daarbij bedenkt dat er her en der in den lande problemen zijn met promotie tussen doordeweeks en zaterdag, alsmede de reisafstanden voor doordeweekse wedstrijden. Dus het is iets wat onze overweging verdient.

Echter, de manier waarop is erg lastig. We hebben dit voorstel in het bestuur ook besproken, en daaruit kwam eigenlijk de conclusie dat er teveel onbekend is. Namelijk, de gevolgen zijn heel moeilijk te voorspellen. Met name als je kijkt naar de punten (1) en (3) van Willem-Jan, is het gewoon koffiedik kijken.

De KNSB heeft een enquete gehouden, om te peilen hoeveel spelers er voor welke optie (doordeweeks, zaterdag of allebei) zouden gaan kiezen. Deze enquete leek te insinueren dat het effect (1) voorlopig nog wel mee zou gaan vallen. Maar wat men niet onderzocht heeft is wat de effecten op de langere termijn zijn. Dus om een voorbeeld te noemen: Stel dat inderdaad de competitiedeelname toeneemt op zaterdag, en er is maar een kleine terugname doordeweeks. Maar wat als daardoor de niveauverschillen toenemen? Werkt dat niet een 'na-ijlende' daling in de hand?

Tevens lijkt het erop dat de KNSB effect (3) niet echt heeft overwogen: wat is het effect op het aantal wedstrijden op de clubavond? Zowel intern als extern. Op zich heeft Willem-Jan wel een punt dat mensen niet onbeperkt de tijd hebben. Bij DSC zou het allemaal wel kunnen, maar met name voor kleinere clubs kan dit een belangrijke vraag zijn. (Al weet ik niet hoe de clubavonden er in Friesland en Drenthe er nu aan toe zijn...)

Al met al is er teveel onduidelijk. Als je daarbij neemt dat er mogelijk geen weg terug is, dan is dat dus gevaarlijk. Daarom hebben wij er voor gepleit dat de KNSB ruim de tijd neemt voor deze beslissing en de gevolgen beter onderzoekt. Hopelijk komt dat goed naar voren in de komende Bondsraad.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 31-05-2016 at 18:38.

31-05-2016 18:35 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tel daar bij op dat wij als bestuur van mening zijn dat dit plan potentieel de centrale rol van de clubavond bij clubs ondermijnt, o.a. omdat je potentieel een tweedeling krijgt binnen verenigingen.

Een ander risico is dat de jeugd de aansluiting gaat missen. Bij de jeugd speelt namelijk veel meer dan bij senioren dat ze zaterdag andere (sportieve) verplichtingen hebben. De ervaring heeft DSC al eerder geleerd dat zeker jeugdigen (of hun ouders) voetbal/hockey/ect. verkiezen boven schaken op zaterdag.

Er zijn vooral heel veel onduidelijkheden, en zaken die niet noodzakelijkerwijze beter worden. Terug naar de tekentafel dus.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

31-05-2016 21:15 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Klein puntje, wellicht, maar de sportieve uitdaging neemt volgens mij juist wel af. Als je niet meer naar de KNSB kunt promoveren of naar de onderbond kunt degraderen speel je alleen je potjes, weinig meer.

Zoiets als Eindhoven-MVV in het voetbal.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

01-06-2016 03:31 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2233

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Als we argumenten aan de KNSB gaan geven, dan moeten we wel sterke argumenten geven.

Quote

Originally posted by Torenstra jr.
Klein puntje, wellicht, maar de sportieve uitdaging neemt volgens mij juist wel af. Als je niet meer naar de KNSB kunt promoveren of naar de onderbond kunt degraderen speel je alleen je potjes, weinig meer.

Zoiets als Eindhoven-MVV in het voetbal.


Ik snap niet goed waar je heen wilt. Er is altijd een hoogste klasse waar je niet kunt promoveren (maar wel kampioen kunt worden!) en een laagste klasse waar je niet kunt degraderen. Daar verandert dit voorstel vrij weinig aan. Eindhoven en MVV kunnen tegenwoordig trouwens ook degraderen toch?

Quote

Originally posted by Corniel
Een ander risico is dat de jeugd de aansluiting gaat missen. Bij de jeugd speelt namelijk veel meer dan bij senioren dat ze zaterdag andere (sportieve) verplichtingen hebben. De ervaring heeft DSC al eerder geleerd dat zeker jeugdigen (of hun ouders) voetbal/hockey/ect. verkiezen boven schaken op zaterdag.


Dit klopt niet. Er blijft een doordeweekse competitie en een interne competitie. Sterker nog, voor de fanatiekere jongere jeugd is de zaterdagcompetitie nu eerder toegankelijk. Er zijn inderdaad veel kinderen met andere verplichtingen op zaterdag, maar er kan ook een (kleinere) groep zijn die zich nu moeizaam verder ontwikkelt vanwege 'bedtijd problemen'.

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Martin on 01-06-2016 at 17:16.

01-06-2016 17:12 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by winfvdm

[knip]
De nadelen zijn anders van soort, dus niet gemakkelijk te vergelijken met de voordelen, en de nadelen zijn zo op het oog niet overduidelijk veel groter dan de voordelen. Ik zie niet dat er personen grotelijks benadeeld zouden worden door acceptatie van het nieuwe voorstel.
Ik kan me dan ook voorstellen, dat de KNSB het experiment maar eens aangaat, mits er bij invoering een exit-strategie is (mochten de nadelen toch overwegen, dan moeten we er ook weer elegant vanaf kunnen).
[knip]



Ook de discussie op deze pagina, geschreven nadat ik mijn bijdrage schreef, lijkt erop te duiden dat de voordelen en nadelen ongelijksoortig zijn. Ik blijf bij mijn voorstel: ga het experiment maar eens aan.

Ik schrik wel van de bewering, dat er geen exit-strategie zou zijn. Dat is slordig. Het uitvoeren van een proef dient reversibel te zijn.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

02-06-2016 09:05 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin


Quote

Originally posted by Torenstra jr.
Klein puntje, wellicht, maar de sportieve uitdaging neemt volgens mij juist wel af. Als je niet meer naar de KNSB kunt promoveren of naar de onderbond kunt degraderen speel je alleen je potjes, weinig meer.

Zoiets als Eindhoven-MVV in het voetbal.


Ik snap niet goed waar je heen wilt. Er is altijd een hoogste klasse waar je niet kunt promoveren (maar wel kampioen kunt worden!) en een laagste klasse waar je niet kunt degraderen. Daar verandert dit voorstel vrij weinig aan. Eindhoven en MVV kunnen tegenwoordig trouwens ook degraderen toch?


Heel simpel: helemaal bovenin kun je niet promoveren, helemaal onderin kun je niet degraderen. Daar kun je weinig aan veranderen. Maar die situatie komt dan meer voor: bovenin de huidige promotieklasse komt er dan een strijd om de titel in plaats van promotie. Dat kan nog interressant zijn. Onderin de KNSB heb je allemaal MVV'tjes.

Nu heb je geloof ik gelijk dat MVV tegenwoordig ook promotie/degradatie speelt met de topklasse. (Ik ben niet zo fanatiek). Als dat zo is dan zijn ze juist naar het systeem gegaan dat we nu overwegen af te schaffen.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

02-06-2016 19:13 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller