Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC7 met twee invallers nipt langs Lierse 1
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Mark Breton Mark Breton is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 13-03-2013
aantal berichten: 19

DSC7 met twee invallers nipt langs Lierse 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gister avond is DSC7 afgereisd naar de Lier, om daar inmiddels de vijfde ronde te spelen. We stonden gedeeld eerste, met 3½ bord punten achterstand, dus om mee te blijven doen om de promotie moesten we winnen.

We hadden weer een strategische opstelling, omdat de rating van de meeste spelers van de Lier een stuk hoger is dan de onze. Daarnaast moesten we het dit keer zonder Arzhang en Jouke doen. Jouke had namelijk al te veel partijen in een hoger team gespeeld.
In plaats van deze 2 hadden we Joao en Edgar.

Het was lang spannend zonder dat er resultaat kwam, maar toen deze er eindelijk waren kwamen we meteen onder druk te staan als Team.
Michael verloor zijn partij als eerste. Op bord onderschatte hij een koningsaanval en onder de druk van de tegenstander vergat hij dat zet herhaling gunstig was. Hij zocht naar een verkeerde oplossing en verloor direct een paar belangrijke pionnen en niet lang daarna de partij.

Marfa miste kort daarna een afwikkeling naar een ongelijk loper eind spel, en haar tegenstander wist zelfs een pion te promoveren en daarmee te winnen.

Joao, die leek te gaan winnen, moest helaas zet herhaling toestaan. Met beiden een paard, en een pion voor (2 tegen 1), moest hij kiezen tussen remise of een vrij pion toelaten in een ultieme winstpoging. Hij achtte de kans op verlies echter te groot, en zodoende werd de stand op 2.5 - 0.5 gezet.

Niet lang daarna wist ik zelf, inmiddels met redelijke tijdnood, te winnen. Dit lag zeker niet aan mijn spel, want ik stond straal verloren, maar mijn tegenstander wachtte liever af dan toe te slaan, waardoor ik gunstig kon afwikkelen en een pion kon laten promoveren.

Vashish, eveneens in verloren stelling, kreeg mat in 2 op het bord geworpen, en sloeg blij toe. Zodoende was de stand weer gelijk, en hadden we voor het eerst weer hoop op een gunstig resultaat.

Dit werd nog beter, toen Jesse remise wist te behalen op bord 4. Dit hadden we niet verwacht, omdat zijn eindstelling direct verloor door zet dwang, maar zijn tegenstander zag dit gelukkig niet.

Edgar won zijn partij ook nog op bord 3, daarmee een punt verzekerend. Hij speelde een hele goede partij, en won naar eigen zeggen terecht. Helaas heb ik hier te weinig van kunnen zien.

Hierna moest Tom als laatste nog een half punt halen om te winst helemaal af te ronden. Toen iedereen om het bord ging staan was de spanning er echter wel vanaf, omdat hij als enige nog kon winnen, wegens gebrek aan materiaal van zijn tegenstander. Deze verdedigde zich echter sterk, door met alleen een paard remise af te dwingen tegen Tom met een loper en 2 pionnen.

Zodoende wonnen we met 3,5 - 4,5, nog volop strijdend om de promotie. We staan inmiddels wel 2 bord punten achter, maar alles is nog mogelijk.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Henrik on 20-01-2016 at 09:19.

19-01-2016 17:51 Mark Breton is offline Send an Email to Mark Breton Search for Posts by Mark Breton Add Mark Breton to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller