Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC2 wint doch degradeert
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Bob
actief DSC-lid


geregistreerd: 10-05-2009
aantal berichten: 80

DSC2 wint doch degradeert Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC2 heeft de uitwedstrijd tegen Utrecht 2 met 5-3 gewonnen. Helaas won ook Schaakstad Apeldoorn 2 haar laatste wedstrijd en is ons 2e team gedegradeerd.

Opvallend was dat de wedstrijd 20 minuten later begon, omdat een wedstrijdleider te laat was in verband met de nieuwe speellocatie.

Martin, de invaller, aan bord 1 raakte meerdere pionnen kwijt en verloor. Gert had een spannend eindspel met toren en loper tegen toren en paard. Toen de torens waren afgeruild, bleek de loper met hulp van de goed opgestelde koning sterker dan het paard, dus Gert won en werd topscorer van het team met 5,5 uit 9. Bij Richard was de stelling steeds in evenwicht, dus werd het remise. Ted had een pion voorsprong in het paard tegen loper eindspel, maar zijn tegenstander verdedigde zich goed, dus ook hier werd het remise. Bob speelde één van zijn betere partijen. Hij wist gebruik te maken van het feit dat zijn tegenstander niet had gerokeerd. Die speelde niet de beste voortzetting, in plaats van genoegen te nemen met een positioneel nadeel gaf hij zijn dame voor 2 lichte stukken. Vanwege een inktvis was het ondanks de grote materiële voorsprong nog wel lastig. De partij eindigde met een mooie krachtzet en daarmee had hij een vol punt binnen gehaald. Jan Peter kwam goed uit de opening en stond even later gewonnen. Helaas ging er ergens iets mis en hij verloor. Hans speelde een prima partij. Hij verkreeg 2 gevaarlijke vrijpionnen en dat was genoeg voor de winst. Walter speelde de gekste partij van de dag. Hij stond een kwaliteit achter, maar zijn stelling zag eruit als een vesting, dus was er hoop dat hij er een remise uit zou slepen. Zijn tegenstander leverde de kwaliteit in, waarna een zeer remise-achtig eindspel ontstond met paard tegen loper zonder vrijpionnen. Walter slaagde erin om een ver opgerukte vrijpion te creëren en een pion te veroveren, zodat hij toch nog won!

De opdracht was om met 6-2 te winnen, dat is niet gelukt, maar toch een goede wedstrijd van het 2e team. Volgende seizoen weer proberen kampioen te worden.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Henrik on 28-04-2015 at 10:00.

25-04-2015 21:07 Bob is offline Send an Email to Bob Search for Posts by Bob Add Bob to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Te weinig, te laat, doek gevallen.
Het tweede heeft regelmatig haar laatste duel van mede-degradant Utrecht 2 gewonnen. Doordat Zukertort een offday had tegen Apeldoorn 2 (5.5-2.5) bleef het tweede 1 mo achter op Apeldoorn. De basis voor de degradatie werd al eerder gelegd antuurlijk, Onde rmeer de 2-6 veepgpartij van de vorige ronde maar zo zijn er meer slechte wedstrijden aan te wijzen. Deze keer winst door overwinningen van Gert, Hans, Bob,Walter en Remises van Richard en Ted. Jan PEter verblunderde een gewonnen positie, 5-3 dus maar niet van belang gezien de uitslag in Apeldoorn. Volgend seizoen 3e klasse, Doe ons de amsterdammers maar weer, dat ligt ons wel.

25-04-2015 23:34 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nou, dat is wel erg kort door de bocht, Bob. Ik zette vanuit een frans vleugelgambiet een gevaarlijke aanval op. Althans, dat dacht ik. Ik had 5 stukken in de aanval en de tegenstander leek niet al te logische zetten te doen en vooral snel te spelen. Helaas (b)leek de aanval voornamelijk optisch te zijn, al moet ik het nog verifiëren met de computer.

In opkomende tijdnood koos ik een verkeerd veld en mijn tegenstander kon met een tijdelijk offer mijn belangrijke loper ruilen en met zijn dame binnenkomen. Dit kostte inderdaad een paar pionnen en een kansloos eindspel resteerde. Dit speelde ik nog lang door gezien de grote belangen, maar het bleef kansloos.

27-04-2015 19:01 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 723

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

en het verslag van de tegenstander

SCU2 druipt ook af tegen mededegradant DSC Delft 2
25-04-2015

Hoewel we al gedegradeerd waren, wilden we er nog wel vol voor gaan om zo de eer te redden. DSC Delft 2 moest winnen om niet te degraderen en was daarnaast afhankelijk van het resultaat van Schaakstad Apeldoorn 2, die dan niet mocht winnen. Pieter de Groot was, zoals wel vaker, als eerste klaar met zijn partij op bord 6. Toen ik na enige kwam kijken stond Pieter totaal verloren. Zwart had een vrije b- en c-pion en Pieter had daarvoor weinig tot geen compensatie. Wat er in de tussentijd gebeurt is weet ik niet, maar na controle op het wedstrijdformulier stond er toch echt een punt achter de naam van Pieter. Stefan Blok gaf aan dat hij optimistisch was over zijn kansen in zijn partij met zwart op bord 5. Zijn tegenstander speelde direct de breekzet d4-d5, waarna de stelling van Sander een stuk minder solide bleek te zijn dan geanticipeerd. Hij zag zich genoodzaakt een dame voor twee stukken te geven, wat ook in deze partij teveel van het goede was. Zelf speelde ik een aanvankelijk sterke partij met zwart op bord 3. Mijn tegenstander lapte allerlei openingsprincipes aan zijn laars. Tot en met zet 18 speelde ik alle juiste zetten, wat leidde tot een overweldigende stelling. Daarna begin ik fouten te maken, mede doordat een tijdsdruk begon te voelen na alle tijd die ik al had gebruikt. Ik liet mijn tegenstander ontsnappen met remise:




Na de tijdcontrole stond het dus 1,5 - 1,5. Mede gezien de stand op de borden leek een overwinning of tenminste een 4-4 een reýle uitslag. Arend van Oosten speelde een knappe partij op bord 1 met zwart. Hij kwam erg gedrongen te staan na een pionoffer in de opening van zijn tegenstander. Langzaam wist Arend zich van de druk te ontdoen en wist daarnaast ook nog wat extra pionnen mee te pikken. Zijn tegenstander gaf zich gewonnen nog voordat er een dameeindspel zou ontstaan, waarbij Arend een paar pionnen meer had. Op de andere borden begon het er echter steeds somberder uit te zien. Casper Schoppen speelde op bord 2 met wit tegen de sterkste speler van DSC. Hij moest veel tijd investeren in de opening, waar hij verrast werd door de Chigorin verdediging van zijn tegenstander. De stelling leek in evenwicht, maar de strijdlustige Casper sloeg het remiseaanbod af. Hij speelde het echter niet secuur verder, waarna hij onder grote druk kwam te staan in het eindspel. Dit wist hij helaas niet te keepen en viel daardoor terug naar een 50% score (3 uit 6) in het tweede. In de tussentijd probeerde Henk van den Bos met zwart op bord 7 om in een lastig Toren + Paard tegen Toren + Loper eindspel de vrije a- en d-pion van zijn tegenstander af te stoppen. Langzaam maar zeker boekten de pionnen voortgang, waarna Henk zich uiteindelijk gewonnen moest geven. De hoop was dus o.a. gevestigd op Harm-Theo Wagenaar die met wit op bord 8 een kwaliteit had gewonnen na een sterke openingsfase. Het bleek niet gemakkelijk om die kwaliteit te verzilveren en moest deze zelfs weer inleveren om groter onheil te voorkomen. Dit leidde tot een eindspel met slechte loper tegen paard. Toen Harm-Theo toeliet dat zwart zijn g-pion langs de witte f-pion kon dirigeren, was de stelling niet meer te redden. Sebastian stond met wit op bord 4 al een tijdje een pion achter in een eindspel met loper tegen paard. Sebastian verdedigde echter sterk, waardoor hij een remise mocht bijschrijven. Er waren kansen, maar die werden helaas niet gegrepen. Volgend jaar hebben we wellicht meer geluk in de derde klasse.

SC Utrecht 2 - DSC Delft 2: 5-3
1.Arend van Oosten (2126) - Martin Glimmerveen (2086) 1-0
2.Casper Schoppen (2177) - Gert Legemaat (2255) 0-1
3.Marc Schwartz (2018) - Richard Oranje (2116) 1/2-1/2
4.Sebastian Halfhide (2078) - Ted Barendse (2107) 1/2-1/2
5.Sander Blok (2072) - Bob Voogt (2104) 0-1
6.Pieter de Groot (1965) - Jan-Peter van Zandwijk (2046) 1-0
7.Henk van den Bos (1855) - Hans Zwartveld (2039) 0-1
8.Harm Theo Wagenaar (1963) - Walter Anema (1997) 0-1

30-04-2015 13:35 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller