Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2010-2011 » Makkie voor DSC3
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

Makkie voor DSC3 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de zesde ronde van de KNSB-competitie (3G) heeft DSC3 met ruime cijfers gewonnen van Messemaker 2: 6-2. Met de huidige vijfde plaats lijkt handhaving redelijk zeker.

 DSC32058-Messemaker 219616-2
1Padurariu,C.(Ciprian)2179-Evengroen,J.(Jan)20821-0
2Buzing,P.C.(Pieter)2118-Bottenberg,F.A.(Frans)2032½-½
3Lisdonk van de,L.P.J.A.(Lucien)2040-Hylkema,R.(Remco)19760-1
4Dop van,A.J.(Arend)2139-Cheung,Y.W.(Jan)19621-0
5Vegt van der,S.J.(Seth)1961-Brinkers,C.P.(Kees)1939½-½
6Slaa,R.(Ricardo)2087-Kleijnen de,H.J.(Henk)18001-0
7Wiersma,A.A.(Arno)1964-Hennink,A.(Arjan)19361-0
8Have ten,R.H.S.(Roland)1976-Evengroen,H.J.(Henk-Jan)19581-0

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Lucien van de Lisdonk on 15-02-2011 at 08:56.

12-02-2011 22:59 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het doet mij goed dat DSC-3 zich kan handhaven. En Lucien, denk voortaan iets langer na, je hebt tijd zat, voor je een toren op de 2-e rij plaatst. Af en toe is een paard de vijand van twee torens.
Mijn overwinning was geheel te danken aan de medewerking van mijn tegenstander. Ik wist vroeger niet hoe om te gaan met een egel-stelling en gisteren wist ik het ook niet. De eerste dertig zetten speelde ik mijn stukken maar wat heen en weer, tot mijn tegenstander f4-f5 toeliet, dan heb je een aangrijpingspunt.
Eigenlijk is het wel leuk om mee te maken, hoe de tegenstander een oersolide stelling zelf om zeep helpt.

__________________
Mopper

14-02-2011 02:27 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik kreeg geloof ik voor het eerst in een serieuze partij een siciliaan met tegengestelde rokade, en dus wederzijdse koningsaanval, op het bord. Ik ken in grote lijnen de ideeėn, maar niet de finesses. Al was het ongetwijfeld een a-typische variant omdat er nog geen lichte stukken waren afgeruild.

Mijn tegenstanders koningsaanval leek snel, maar dat bleek in de praktijk mee te vallen. Toen mijn eigen pionnen opstoomden had ik meteen concrete aanvalsdoelen. Uiteindelijk wist ik de witte koningsstelling open te breken, en won daarna een centrumpion. Die materiėle voorsprong, gecombineerd met een koning die in zijn nakie stond, werd mijn tegenstander teveel.

Het was prettig te zien dat we kunnen putten uit een arsenaal ijzersterke invallers. Twee invallers die twee volle punten scoren is erg prettig. Ricardo en Arend bedankt!

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

14-02-2011 11:02 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dit is het verslag zoals door Messemaker opgesteld:
http://www.messemaker-1847.nl/extern/team2/r6.htm
Ons verslag is door een foutje niet op deze site terecht gekomen... Verward

Quote

Messemaker 2 ziet degradatiespook naderen

De eerste overwinning van dit seizoen, die Messemaker 2 vorige maand behaalde op SO Rotterdam 2, heeft helaas in Delft geen vervolg gekregen. DSC Delft 3 bezorgde ons de grootste nederlaag van dit seizoen. Het werd aan het eind van de middag maar liefst 6 - 2 voor de gastheren, die het voordeel hebben dat ze uit een reservoir van sterke invallers kunnen putten. Afgelopen zaterdag werden zo Arend van Dop (2139, bord 4) en Ricardo Slaa (2087, bord 6) opgetrommeld. Per saldo was de gemiddelde rating van het Delftse team bijna honderd punten hoger dan van ons team.


 

Het was een middag met weinig lichtpuntjes voor Messemaker 2. Henk was het eerste slachtoffer. In de opening werd hij met zwart flink onder druk gezet, kon niet rokeren en probeerde met Kf8 zijn koning in veiligheid te brengen. Dat bleek een illusie. Een energieke aanvalsactie van de witspeler bracht de beslissing: 0 - 1.

Ook Jan Evengroen moest al snel buigen voor zijn qua rating veel sterker tegenstander: 0 - 2. Even later moest ook Henk-Jan capituleren. Hij was, met zwart spelend, goed begonnen met de winst van een pion in de opening, maar liet zich later door zijn tegenstander in de luren leggen waardoor hij twee pionnen moest inleveren. In een poging het materieel nadeel door actief spel te compenseren verwaarloosde hij zijn ontwikkeling te veel. De witspeler profiteerde hier optimaal van door een aanval op zwarte koning op te zetten die spoedig doorsloeg: 0 - 3.

Het eerste halfje werd door Kees binnengebracht. Met wit spelend had hij na de opening een iets prettiger ogende stelling bereikt, met ruimteoverwicht op de koningsvleugel. Met een goed getimede actie op de damevleugel wist zwart het merendeel van de stukken af te ruilen, waarna geen van beide partijen nog een mogelijkheid zag op winst te spelen: ½ - 3½.

Daarna konden de Delftenaren weer scoren. In de partij van Arjan hadden kwam een stelling met tegengestelde rokades op het bord, waarin beide spelers tegen de vijandelijke koningsstelling ten aanval trokken. De aanval van de Delftenaar was het meest effectief en dat besliste de partij: ½ - 4½. Jan Cheung speelde met zwart een zware manoeuvreerpartij tegen voormalig hoofdklassespeler Arend van Dop. Rond de dertigste zet - er was nog geen stuk geruild - bood de witspeler remise aan. De stelling was volkomen in evenwicht, maar met het oog op de stand in de match (het was toen nog 0 - 2) wilde Jan echter doorspelen. Toen de eerste tijdcontrole naderde, startte hij een alles-of-niets actie op de koningsvleugel. De witspeler wist dit op de juiste wist te pareren, waarna de stelling nog steeds in evenwicht was. Met de vlag op punt van vallen ging het echter mis. Na twee misgrepen achter elkaar was de stelling niet meer te houden: ½ - 5½.

Frans speelde met zwart een degelijke partij, als een van de weinigen van ons team. In de opening wist hij een pion te veroveren en even later nog een tweede. De witspeler had compensatie door over de open g-lijn een aanval tegen de zwarte koning te lanceren. Het zag er dreigend uit, maar met enkele nauwkeurige manoeuvres wist Frans de angel uit de witte aanval te halen. Uiteindelijk ontstond een stelling met uitsluitend zware stukken, waarin geen van beide partijen nog reėle winstpogingen kon ondernemen: 1 - 6.

Daarna wist Remco de eer van ons team nog enigszins te redden. In een min of meer gelijk staand eindspel wist hij door een paardvorkje een kwaliteit te veroveren. Een cadeautje van de tegenstander. Even later deelde Remco zelf een cadeautje uit, gelukkig met minder ernstige consequenties. Hij speelde zijn vrije a-pion een veld op terwijl zijn koning schaak stond. Dat kwam hem op een aantal strafminuten te staan. Gelukkig bleef er nog net voldoende tijd over om de laatste tegenacties van de zwartspeler te pareren. Met de a-pion op punt van promoveren kon Remco het enige winstpunt van Messemaker 2 deze middag incasseren: 2 - 6.

15-02-2011 09:02 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller