Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2006-2007 » DSC5 strikes again en HTV moest het bezuren
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

DSC 5 strikes again! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC5 speelde vanavond de tweede wedstrijd van dit seizoen tegen het derde team van fusieclub HTV. Op papier een stuk minder dan wij, maar in de eerste ronde versloegen ze het op rating veel sterkere (gemiddeld 80 puntjes meer) HSV 1. We waren gewaarschuwd.

Marco Anink was er weer gewoon bij, dus we traden op volle sterkte aan. Aanvankelijk leek een overwinning allesbehalve zeker. Slechts bij Martin Glimmerveen op bord 3 leek een overwinning binnen bereik. Daar tegenover stond op bord 2 een lastige stelling voor Seth van der Vegt; in een theoretische Franse partij gingen beide kleuren vol in de aanval. Resultaat was (gelukkig?) een remise.

Op bord 8 had Diederik van Heijgen een offer op h7 goed ingeschat. Wellicht dat wit betere kansen had, maar in ieder geval speelde Diederik het netjes uit.

Ik zelf (Olivier Marincic) speelde op bord 7 aanvankelijk een degelijke partij. In plaats van de opgebouwde zwakheden in de vijandelijke stelling nauwkeurig uit te buiten maakte ik het toch nog spannend (heb volgens mij nog verloren gestaan) maar mijn tegenstander deed het (in lichte tijdnood) nog iets onhandiger dan ik en hij verloor.

Ondertussen hadden Henrik Tamerus op bord 4, Marco op bord 6 remise gemaakt. Marco was in een stelling beland waarin zijn koningsaanval niet leek door te slaan, en zijn tegenstander geloofde het wel, en was al langer uit op remise. Henriks tegenstander bood in een eindspel van beiden 5 pionnen + P remise aan wat Henrik aannam omdat er weinig meer in leek te zitten.

Rufael Mekuria liet op bord 5 niets van zijn tegenstander heel. Mark Versteegh had op bord 1 een degelijke partij. Zijn stukken stonden veel actiever en hij had veel meer ruimte, wat hem het volle punt opleverde.

Resultaat is een 6½-1½ overwinning, wederom een goed resultaat dus. Geen hardleerse studentjes, volgende keer hopelijk weer een goed voorbeeld. Knipoog

Persoonlijke uitslagen
 DSC51828-HTV 317086½-1½
1Mark Versteegh1868 M. Schoonman17091-0
2Seth van der Vegt1858 O. van Leeuwen1797½-½
3Martin Glimmerveen1881 F. Coers17061-0
4Henrik Tamerus1873 E. Olvers1721½-½
5Rufael Mekuria1820 H. van der Laan16711-0
6Marco Anink1895 A. Vitner1693½-½
7Olivier Marincic1733 K. Stolte17221-0
8Diederik van Heijgen1697 R. Weerts16421-0

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Corniel on 10-11-2006 at 12:43.

10-11-2006 02:50 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn partij was eigenlijk niet echt spannend. De opening werd te passief gespeeld door zwart, wat mij op een gunstige stelling kwam te staan. Ik begon langzaam mijn stukken in stelling te brengen voor een koningsaanval toen hij een onnauwkeurigheid beging die een kleine combinatie toeliet. Ik kon een pion aanvallen, en als hij die dekte had ik een vork op dame en toren. Hij zag dat laatste echter niet, waardoor ik de kwaliteit won.

Aldus kon ik op mijn gemak een koningsaanval op gaan zetten. Na enige tijd had ik al mijn zware stukken op de half-open g-lijn. Mat vond ik niet, maar dat is ook niet nodig met een kwaliteit meer. Speelt makkelijk, moet ik zeggen. Misschien voeg ik morgen nog wel een diagrammetje toe.

De tegenstander van Diederik plaatste een volkomen onzinnig offer: 2 stuken voor toren en pion, zonder enige activiteit over te houden.

10-11-2006 03:11 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een nette overwinning zo te lezen. Maar idd Martin: diagammetjes willen we zien!

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

10-11-2006 09:17 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ehm, waarom is de titel aangepast? Nota bene met de verkeerde clubnaam er in...

10-11-2006 11:07 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En nu je die knipoog in die laatste zin hebt weg gehaald komt het wel erg serieus over Corniel...

10-11-2006 11:19 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De eerste cruciale stelling in mijn partij:


Stelling na: 17. Ta1-g1

Volgens mij moet ik hier al beter staan (Junior geeft vreemd genoeg 0.00), zwart mag nooit f5 toelaten lijkt me. Ik was net langzaam aan een koningsaanval aan het denken toen mijn tegenstander een foutje maakte: 17. ... Pb5 18. Pa4! Pd4? 19. Pb6 met kwaliteitswinst.

Daarna kreeg ik de half-open g-lijn en ging daar dus al mijn stukken heen dirigeren. In de volgende stelling heeft mijn aanval eigenlijk zijn hoogtepunt bereikt, al mijn stukken doen mee:


Stelling na: 26. Dd2-g2 g5 27. fxg6 e.p. Lxg6


28. Lh5 , door veel teamleden voorgesteld, leek mij "slechts" een pion te winnen door na 28. ... De8 alles op g6 te ruilen. Ik koos voor 28. h4 b6 29. h5 Lf7 waarna ik alles afruil en een rits pionnen ophaal: 30. Txg8+ Dxg8 31. Dxg8+ Lxg8 32. Lh6! Lf7 33. Lg7+ en mijn tegenstander gaf op aangezien ik (bijvoorbeeld) f6 en e5 ga slaan. Speelt wel makkelijk als je al materiaal voor staat, natuurlijk.

Gemist heb ik trouwens: 30. Lh6!! en direct uit vanwege dreiging op g7.

10-11-2006 11:40 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Mark Mark is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 08-09-2003
aantal berichten: 132

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op verzoek - een verslagje MET diagrammetjes Tong
Na een opening waarin misschien nog wel wat meer te halen was hield ik wat ruimtevoordeel op de damevleugel over. Erg veel was er echter niet aan de hand, maar omdat m'n tegenstandster op de rest van het bord weinig gevaarlijks ondernam had kon ik dit rustig verbeteren en kwam het na een tijdje zo te staan:



Hier volgde Lc5 T6d7 Tb6 Ld6 Da6 en zwart gaat materiaal verliezen.

Er volgde .. Ph4 (zwart moet toch wat proberen..)
Lxd6 (Pe3 had ook gekund, maar na veel afruillen beginnend met Lxc5 houdt zwart dan toren+paard + (dubbel)pion tegen een dame over en is het misschien wel remise te houden) .
Txd6 Pf6+ Dxf6 Tbxd6 Txd6 Dxd6 en wit heeft een kwaliteit gewonnen. Na .. Dg5 (met Df4 kon zwart de dames nog even op het bord houden, wat allicht meer tegenkansen zou bieden met nog maar een paar minuten op de klok) Dd8+ Dxd8 Txd8+ Kh7 kon er weinig meer fout gaan:

Geen heel spannend diagram, maar hij telt wel Knipoog
Hier ben ik maar niet meer ingegaan op een aantal remiseaanboden...

__________________
"I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work."

10-11-2006 11:50 Mark is offline Send an Email to Mark Search for Posts by Mark Add Mark to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Olivier vs Stolte



Stelling na zet 24. Witte stukken staan actief (muv Pg3), goede pionstructuur. Zwart heeft een geïsoleerde dubbelpion, de stukken staan niet handig en werken niet goed samen, en misschien een klein nadeeltje is de positie van de zwarte koning. Hier had ik nog een minuut of 15 en mijn oppo 7 minuten. Vraag is hoe wit verder gaat, en of het mogelijk is de zwaktes van zwart uit te buiten.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik een beetje op de klok van mijn tegenstander aan het spelen was, waar ik achteraf bezien gewoon op de kracht van mijn eigen stelling had moeten spelen. Ik speelde Dd2 om te proberen op de d-lijn binnen te komen, en evt stukken te ruilen (makkelijk gezegd) om een gewonnen stelling uit te spelen.

Wellicht moet het paard zsm worden betrokken in de aanval; voordeel is dat zwart er niet echt uit kan komen waardoor dingen als Dc4 (ipv Dd2) en Pe2 Pc3 mogelijk lijken. Vraag is dan alsnog of het voldoende is..maar na ruil van de zware stukken moet de voornaamste zwakte van zwart in de vorm van die geïsoleerde dubbelpion toch uit te buiten zijn.

Terzijde; vond het al vreemd dat mijn tegenstander die geïsoleerde pion daar in het centrum zo makkelijk aanvaardde. Er staat me een artikel bij wat inging op het Irish Pawn Centre die de kracht beschrijft van geïsoleerde pionnen in het centrum (even gegoogled en Tony Miles is de bedenker van deze term). Maar deze theorie zegt dat een geïsoleerde triple pion in het centrum nodig is..dus ik twijfel of dat z'n doel was.
Misschien zoek ik er wel wat teveel achter en was het gewoon een foutje.

10-11-2006 16:18 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Is het iets om de loper op a3 te zetten, en dan een toren naar d6? Indien zwart c5 speelt: Dd2 en Pe2-c3-b5? Zwart heeft niets en je kunt langzaam je stukken goed zetten lijkt me. Bovendien is het pionneneindspel normaal gesproken gewonnen, dus is afruilen ook niet echt een optie voor zwart.

10-11-2006 16:25 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Interessant puntje ja; na c5 komt inderdaad b5 vrij voor een paard. Maar idee is paard actiever en dan zware stukken proberen af te ruilen...?

10-11-2006 16:29 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Mooi resultaat Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Proficiat allen - geen enkele nederlaag! Dit geeft vertrouwen voor de topper tegen Promotie 4 op 11 december!

10-11-2006 17:11 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vond het mooi dat juist dit studententeam, met zoveel potentie maar ook zoveel wisselvalligheid heel erg 'veilig' gespeeld heeft.
Misschien heeft Seth heel even verloren gestaan, de anderen 2 remises hebben ook nooit echt minder gestaan, evenals de winstpartijen.

Ben zelf niet echt van de diagrammetjes; ik kreeg m'n koningsaanval er niet doorheen en daardoor kon hij hannessen op de koningsvleugel met een doorbraakje en een vrijpion.

Pas rond 2 uur in de kroeg, met een pinterino in de hand, kwamen Olivier en ik op het idee a5, en einde damevleugelgrappen.

Een remise tegen een degelijke speler. 200 ratingpunten meer, maar ik had zwart en krijg dan maar moeizaam het initiatief, en het was m'n eerste potje in zo'n 3 maanden, afgezien van Zwemstra-gate.

Niet ontevreden dus. 2 down, 5 to go!

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Marco on 10-11-2006 at 18:09.

10-11-2006 18:08 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Olivier, paard naar c4!
(dat rijmt!!)

10-11-2006 18:21 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

c4 ziet er inderdaad goed uit; paar kijkt naar a5, b6, d6 en het zwakke e5, een mooie post voor het paard! Met die versterking van mijn stelling was het waarschijnlijk makkelijker om zwart definitief aan te vallen. Een wijze les; goede stelling maar net dat laatste stuk was nog nodig om het echt uit te buiten (en de kans omhet paard daar te kunnen krijgen was er ook zeker wel omdat zwart nauwelijks tegendreigingen heeft).
Bedankt voor deze poëzie Pieter, jij bent klaar voor de komende maand Tong 2

10-11-2006 18:32 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Promotie is een concurrent; vooralsnog echter zijn alleen wij en Rijswijk 2 ongeslagen (en laten we nou Rijswijk 2 in de laatste ronde treffen Glimlach )

14-11-2006 14:51 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wordt interessant inderdaad. Als we van alle andere teams weten te winnen lijkt het er wel op dat we een mooie voorsprong op bordpunten hebben, dus zou een 4-4 genoeg kunnen zijn. Maar ja, wel een 'big if' natuurlijk Glimlach

14-11-2006 15:06 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Inderdaad. Maare wat als wij de wedstrijd tegen Rijswijk van vorig jaar als voorbeeld nemen !

14-11-2006 15:38 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller