Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2005-2006 » DSC3 boekt standaard-overwinning op Haagse Toren
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

DSC3 boekt standaard-overwinning op Haagse Toren Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC3 heeft twee matchpunten op haar conto bijgeschreven door het eerste team van Haagse Toren een 4½-3½ nederlaag te bezorgen. Deze score is de standaard uitslag van het team, aangezien de drie eerdere overwinningen er eender uitzagen.

De overwinning was ook qua spel niet anders dan de eerdere wedstrijden. Het zag er weer lange tijd niet naar uit dat de matchpunten voor DSC3 zouden zijn, en op het uitslagenformulier stonden weer een paar uitslagen die gezien het vertoonde spel niet waren verwacht.

Het derde begon met 4 invallers aan deze wedstrijd. Twee ervan deden al vlot een fraaie duit in het zakje. Filip Borst won in een wilde opening een stuk, maar zijn koning kon niet meer rokeren. Het leek allemaal heel eng, maar uiteindelijk wist hij zijn koning in veiligheid te brengen en de materiaalvoorsprong te gelde te maken.

Marco Anink bracht de stand op 0-2. Hij kwam niet bijster goed uit de opening, maar zijn stelling werd gaandeweg beter, en toen zijn dame in de zwarte stelling op visite kwam was het pleit beslecht.

Het werd zelfs 0-3, maar de overwinning van Arno Wiersma was totaal onverdiend. In het middenspel ging het mis, hij verloor een pion, en kwam totaal verloren te staan. Zijn tegenstander overzag echter een kleinigheid. Hij haalde een pion op, maar zag daarbij zijn toren ingesloten worden. Arno won een kwaliteit en daarna het eindspel.

Toen Henrik een halfje aan het totaal toevoegde leek de overwinning wel binnen. Henrik had in een dame-eindspel met minder tijd niet genoeg aanknopingspunten om op winst te spelen.

Het ging daarna ineens mis. Op bord drie ging Pieter Goossens plots de mist in. Hij had een zwakke d-pion, waar twee paarden (een witte en een zwarte) een hele tijd omheen dartelden. Even leek zetherhaling op het bord te komen, maar niet veel later stond er ineens alleen nog een zwart paard op het bord...

Bart Meulemans stond vanuit de opening al niet goed, en zag geen kans in de partij te komen. Een laatste poging er nog een halfje uit te slepen strandde ook, waarna Haagse Toren het tweede punt bij kon schrijven.

Gelukkig bracht Koert ter Veen de vis daarna op het droge. Er stond een remise-eindspel op het bord, maar zijn tegenstandster wilde het nog even proberen. Ze won inderdaad een pion, maar verloor er drie, waarna Koert het rustig afmaakte.

De matchpunten waren binnen, waardoor Willem-Jan van den Broek rustig zijn remise-eindspel nog kon verliezen. Na zich teruggevochten te hebben in de partij kwam een eindspel op het bord met een handvol pionnen en beide spelers een licht stuk. Willem-Jans loper leek sterker, maar op het uitslagenformulier werd desondanks een nul bijgeschreven.

De komende rond heeft het derde een vrij ronde, waarna de kraker tegen Scheven Toren wacht. We hopen dan wederom op een standaard-overwinning.

 Haagse Toren1800 DSC319213½-4½
1Rik Pronk1902-Willem-Jan van den Broek19441-0
2Mike Hoogland1840-Arno Wiersma19360-1
3Melchior Vesters1831-Pieter Goossens-1-0
4Merel Schoonman1709-Koert ter Veen19970-1
5A. Segger1866-Filip Borst19110-1
6Gert-Jan Willighagen1730-Henrik Tamerus1835½-½
7Ton Vissers1695-Marco Anink19330-1
8Theo Bovenlander1824-Bart Meulemans18901-0

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

16-12-2005 01:51 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik weet niet wat het met me is dit seizoen. Alleen in de eerste partij had ik geen recht op een nederlaag, daar mocht ik op basis van de partij een zwaarbevochten halfje claimen. Die partij won ik op tijd, en de volgende tegen Promotie 3 ook. Daar won ik een stuk terug in de tijdnoodfase. Vervolgens ontsnapte ik tegen Botwinnik in totaal verloren stelling met eeuwig schaak.

En dan nu dit weer....

Ik heb net Df7-f5 gespeeld om het deigende h4-h5 te ontkrachten. De stelling is echter totaal verloren voor zwart. Er zit nu echter nog een truc in die ik had gezien, en die mede reden was van deze zet.

36.Dxf5 gxf5 37.Tg5 Le7

Wit ruilde de dames en dacht de pion op f5 gewoon op te halen. Dat had ik allemaal gezien, en net iets meer...

38.Txf5 Kg6!


En plots blijkt de toren geen velden meer te hebben.

Na 39.Tg5+ Lxg5 40.hxg5 Kf5 won het vervolgens voor zwart.

Mag ik volgend jaar een bordje ergens in de tweede klasse ofzo? Met mijn spel moeten de nederlagen een keer komen...

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

16-12-2005 02:38 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Teun Teun is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 25-06-2003
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Klasse jongens!

16-12-2005 03:18 Teun is offline Send an Email to Teun Homepage of Teun Search for Posts by Teun Add Teun to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kop op, Arno! Tenslotte kan het met 5½ uit 6 niet helemaal fout zijn Glimlach

En gefeliciteerd, mannen!

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

16-12-2005 03:33 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Koert Koert is a Male
actief DSC-lid




geregistreerd: 30-09-2003
aantal berichten: 68

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Geluk blijft onverminderd groot . Draaiend hoofd

Opnieuw was het niet allemaal even overtuigend wat het derde liet zien. Net als de voorgaande keren had het dubbeltje ook de andere kant op kunnen vallen. Gemeen

De vechtlust is onze grootste kracht en ook dat telt. Grijns

Komende ronde zijn we vrij, dus kunnen we hopen op puntverlies van onze concurrenten WSC 2 en Scheve Toren. Lach

Op maandag 30 januari spelen we een thuiswedstrijd tegen Scheve Toren en alsdan blijkt of we een serieuze kampioenskandidaat zijn. Frons

Credo

Nait souzen, maor doun

16-12-2005 10:47 Koert is offline Search for Posts by Koert Add Koert to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 723

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Pfft, volgens de site van de HSB heeft botwinnik met 7-1 van Scheve Toren gewonnen (!)

23-12-2005 01:07 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 723

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ook staat er weer een aardig stukje over de promotieklasse op de HSB-site

23-12-2005 15:38 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Inderdaan weer een leuk stukje op de HSB-site. We zijn winter-kampioen! Grijns

De uitslag van Botwinnik - Scheven Toren is wel zeer verrassend, maar wellicht ook gunstig: mocht het uiteindelijk op bordpunten aankomen dan hebben we weer een kans tegen Scheven Toren! Botwinnik had al een forse overwinning staan en zullen we op bordpunten nu niet meer de baas kunnen.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

23-12-2005 19:43 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 723

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

inderdaad, zolang botwinnik geen matchpunt laat liggen mogen wij dat ook niet! En we staan qua verliespunten natuurlijk gelijk met WSC. Volgende ronde maar is even kijken wat de anderen doen, dan kijken of we van scheve toren kunnen winnen, en dan maar weer is kijken hoe het er voor staat Glimlach

23-12-2005 20:38 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller