Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » Titaanjes 2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Titaanjes 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nadat de eerste strijd der Titaantjes in een overwinning voor René was geëindigd, was ik uit op revanche. Derhalve heb ik René uitgedaagd voor een nieuwe tweekamp, nu om 6 gewonnen partijen (best of 12).

René Torenstra (1595) - Corniel Nobel (1652)

eerste ronde
In een nogal scherpe stelling waarin René het loperpaar en het sterke centrum had, speelde wit op zijn ontwikkelingsvoorsprong. Een zeer spannende tactische strijd ontvouwde zich, met wellicht licht voordeel voor zwart, maar wit het het betere spel. Nadat wit een onnauwkeurigere voortzetting had gekozen, wist zwart zijn koning in veiligheid te brengen. De resterende stelling was in het voordeel van zwart, maar wit had nog kansen, ware het niet dat wit out of de blue zijn dame in de aanbieding deed.
1-0

tweede ronde
Tussen het geweld van het meisjeskampioenschap door speelde René en ik onze tweede partij. Na een nogal vlakke opening speelde zwart het onnauwkeurig en zag zich genoodzaakt te kiezen uit drie kwaden: of een stuk offeren tegen twee pionnen, of in een krantstelling komen, of een pion te offeren met zeer gerringe comensatie. In de aard van de zwartspeler werd het optie een.

Een rommelige partij volgde, waarin wit noch zwart goed spel liet zien. Toen zwart tot twee maal toe verzuimde het stuk terug te winnen en ook in het eindspel een zeer kansrijke voortzetting miste maakte wit het toch nog af.

derde ronde
Nadat beide kemphanen elkaar ook al tijdens het OPK/PK-HSB hadden getroffen was eeen pijnlijke 5-0 tussenstand over de laatste 5 partijen ontstaan. Nu echter, wist Corniel met de witte stukken een leuke aggressieve partij van beide zijden met winst af te sluiten.

vierde ronde
Corniel koos met zwart de Arend-Bosma-variant van het NI met ruil van de loper en f5. René overwoog en verwierp de beste (scherpste) voortzetting, maar koos ervoor om een eindspel in te gaan met een pion minder maar met het loperpaar.
Corniel stelde de winst van de pion te lang uit, waardoor er geen muziek in de stelling meer zat: ongelijke lopers en gelijk materiaal. Remise na 28 zetten.

vijfde ronde
In een interessante openingsdiscussie ging Corniel met Wit voor de pion, waar Zwart het loperpaar en ontwikkelingsvoordeel kreeg. Er was zeer accuraat spel van Wit nodig om gelijk te blijven en uiteindelijk lukte dat niet.

3½-1½

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Torenstra jr. on 09-08-2005 at 11:06.

21-08-2004 23:14 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2233

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dame in aanbieding? PFfff, Corniel, ik dacht dat je daar nu wel overheen was .... Glimlach

22-08-2004 12:40 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat dacht ik ook... Frons Boos Frons

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

22-08-2004 15:02 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat stuk terugwinnen heeft Fritz bij mij maar 1 maal gevonden (Na 6 uur denken Happy), maar dat neemt niet weg dat dit een zeer slechte partij van beiden was.
Ik was er niet over te spreken, en dat blijkt uit de statistieken:
?! 4x
? 10x
?? 1x
Al ben ik vrij streng, tegenwoordig Glimlach

Omdat we beiden die opening toch niet meer spelen:
partij 2: 1.d4 e6 2.Pf3 c5 3.c4 cxd4 4.Pxd4 Pc6 5.a3?! d5 6.Pc3N Lc5 7.Pb3 Lxf2+?

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

22-11-2004 03:09 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by René Torenstra
?! 4x
? 10x
?? 1x


Doet me een beetje denken aan mijn gemiddelde KNSB-partij. Knipoog

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

22-11-2004 12:25 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Mark Mark is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 08-09-2003
aantal berichten: 132

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Over die openingsvariant:

1.d4 e6 2.Pf3 c5 3.c4 cxd4 4.Pxd4 Pc6 5.a3?! d5 6.Pc3N Lc5 7.Pb3

en nu ipv 7...Lxf2+? 8.Kxf2 gewoon 7... Lb6

Dit lijkt een pion te verliezen, maar die kan wit beter niet nemen. Als ie dat wel doet, en 'm vervolgens niet meteen teruggeeft kun je wel slaan op f2:

8.cxd5 exd5 9.Dxd5 Le6 10.Db5 a6 11.Da4 Lxf2+ 12.Kxf2 Lb6+

Misschien toch weer terug in je repertoire ? (Als Rene tenminste zo aardig is om die eerste 7 zetten te herhalen...)

__________________
"I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work."

22-11-2004 15:31 Mark is offline Send an Email to Mark Search for Posts by Mark Add Mark to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Neuh... Glimlach

Overigens omdat ik denk dat 6.Pc3 met ... dxc4 beantwoord moet worden. Inderdaad, saai. maar Het openingsvoordeel voor Wit is weg en dat wil je toch met Zwart Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

22-11-2004 19:17 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Joepie, eindelijk de grote Torenstra weer verslagen...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

03-04-2005 19:17 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Leuke pot.
Ik kwam in een Catalaanse dans goed uit de opening:



Hier is de aangewezen zet 16...Lg7 en zwart staat erg lekker.
Nu deed ik de enige zet van de partij waar ik niet echt over nadacht (naast de tijdnood Knipoog) en dat was meteen kostbaar.

16...Lh6?! met als consequentie dat f6 ook gespeeld moet worden. Bah. 17.Dc3! Th7? (Niet toegeven Knipoog)18.Lxh6 Txh6 19.Dg7 Th3 20.Dg8+ Kd7 21.Dxf7 Dh8



Het bleef nog lang onrustig op het bord, maar Corniels overwinning kwam niet meer in gevaar.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

04-04-2005 15:54 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De vierde partij is remise geworden:



Toen Corniel in de gang zei dat ik schaak stond (ik was op de weg terug van een rookpauze) riep ik al dat ik b4 zou spelen, maar kwam daar toch weer op terug. Na Pc3 staat Zwart wel beter (de pion op c4 gaat eraf), maar na wat geschuif besloten we tot remise.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

28-07-2005 01:40 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de opening investeerde ik veel tijd (goedzo! zo hoort het), maar nadat ik een klein voordeeltje zag in een afwikkeling begon ik weer veel te snel te spelen. Daardoor miste ik kans op een gezond voordeeltje waar ik nog lang op had kunnen melken. Of het winst opgleverd had weet ik niet, maar het was het proberen waard...

Maar ja, René ontwikkelt zich heel erg op dit moment en zal me de volgende ratinglijst voorbij zijn. De vraag wie van ons twee de sterkste schaker is, is nog steeds niet beantwoord, maar René maakt de meeste aanspraak. We gaan kijken of we het tij nog kunnen keren.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

28-07-2005 09:16 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
Maar ja, René ontwikkelt zich heel erg op dit moment en zal me de volgende ratinglijst voorbij zijn. De vraag wie van ons twee de sterkste schaker is, is nog steeds niet beantwoord, maar René maakt de meeste aanspraak. We gaan kijken of we het tij nog kunnen keren.


Ik denk dat we beiden prutsers zijn.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

01-08-2005 05:37 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Corniel en ik hielden op de avond van het ontdekkingstoernooi onze eigen toepasselijke discussie: extra pion tegen loperpaar en ontwikkelingsvoorsprong.


Stelling na 8.Dxa7

Het zal wel ongeveer gelijk zijn, maar ik heb toch liever zwart, en gelukkig had ik dat ook, want het werd 0-1 Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

09-08-2005 11:14 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik liep gewoon verschrikkelijk te prutsen. *schaam*

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

09-08-2005 11:34 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller