Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2004-2005 » Zomerschaak: Van de Colorado in the Grand Canyon
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (2): « previous 1 [2]
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Sorry Richard, maar:
9.Lb5 De4+ 10.Kf1 Lh3! gaat zoals ik al aangeef na 11.Tg1 niet goed. Tussendoor slaan op c6 gaat ook niet:
11.Lxc6+? bxc6 12.Tg1 Pf4 met zo goed als ondekbaar mat. Daar helpen Pc3 en d3 niet meer aan.

En 11.Tg1 direct gaat niet wegens: 11...0-0-0 12.Pc3 Df5 wat Lc5 met aanval op dame en mat dreigt. Fritz komt dan met de optie 13.gxh3 Lc5 14.Dxd8+ Pxd8 en wit moet het mat op f2 voorkomen. En niet al te gezonde stelling meer voor wit.

Ik zie niet in hoe wit een gezonde stelling kan berijken na 9.Lb5 maar ik laat me graag bewijzen dat ik er naast zit.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

18-08-2004 16:55 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

misschien iets om spijt van te krijgen? Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Legemaat
IK BEN BEREID DEZE STELLING TEGEN IEDEREEN TE SPELEN IN DE INTERNE, ONGEACHT DE KLEURVERDELING.

Degene die zijn Fritz lang genoeg laat draaien om deze variant uit te analyseren, mag als hij(/zij) de juiste kleur (ik gok zwart) tegen Gert in de interne krijgt, een punt laten bijschrijven! Ik denk dat een goede fritz (8, ik heb alleen 6) gecombineerd met menselijke hulp er toch niet langer dan een week voor nodig zal hebben...

18-08-2004 20:14 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
Mijn voorlopig eindoordeel is dat het na 15...De7 onduidelijk is, als in heel onduidelijk. Persoonlijk (kwestie van smaak) heb ik liever zwart, maar ik kan me goed voorstellen dat er ook een heleboel schakers liever wit hebben...


in plaats van 15...De7 lijkt 15...Pf4 me (nog) meer de aangewezen zet om na 16. Dxb7 Tg8 met e4 te werken bijv: 17. d3 e4 18. Kh1 Le5 19. Lxf4 Lxf4 20. g3 Dh3 21. Tg1 Lg4 en waarschijnlijk snel 0-1
wit zal ergens eerder iets anders moeten spelen...

18-08-2004 20:55 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat zou best kunnen, Chiel. Ik denk dat wit het heel moeilijk krijgt. Maar het zou me ook niets verbazen als je na heel lang zoeken wel een verdediging vindt voor wit. Maar de stelling speelt zeer lekker voor zwart. (Ik analyseerde vanmiddag wat met Fritz7 op een P4, 2.88 MHz, 1024 MB)

En wie gaat er zo'n variant zo diep uitpluizen, als de kans zo klein is dat je hem ooit op het bord krijgt? (In dat opzicht geeft Gert ons een unieke kans natuurlijk)

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

18-08-2004 20:58 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Richard, na eerst 11.Lxc6,bxc6 en dan 12.Tg1 volgt Pf4 met onmiddelijke winst (wit gaat mat).

Na direct 11.Tg1 lijkt me 11...,0-0-0 veelbelovend, bijvoorbeeld 12.gxh3,Lg7! en wit blijft na Dxg7 of Dxd8 materieel gezien wel in het voordeel, maar zijn stelling
lijkt me dubieus. Zijn actieve dame is hij kwijt en zijn koningsstelling is een ruine.

Toch lijkt mij (voorlopig) 9...,Pf6 nog beter dan De4.
De zwarte dame lijkt dan nauwelijks te redden, terwijl de materiele achterstand voor zwart relatief gering is: "slechts" 3 punten (kwal en pion).

Mijn conclusie over jouw variant beginnend met 9.Lb5
luidt dan ook: interessante poging maar 9.Dxh7 is (veel) beter.

__________________
Homo Caïssapiens

19-08-2004 09:47 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

quote Chiel:
" Degene die zijn Fritz lang genoeg laat draaien om deze variant uit te analyseren, mag als hij[/zij] de juiste kleur [ik gok zwart] tegen Gert in de interne krijgt, een punt laten bijschrijven! Ik denk dat een goede fritz [8, ik heb alleen 6] gecombineerd met menselijke hulp er toch niet langer dan een week voor nodig zal hebben..."

Ik heb er wel een punt voor over om de absolute waarheid over deze variant te weten te komen! Ga je gang zou ik zeggen.

Alleen één vraagje: waarom zou deze variant in een week uit te analyseren zijn en andere openingsvarianten niet?

__________________
Homo Caïssapiens

19-08-2004 10:08 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gert (zie mijn uitvoerige analyse eerder), Na 9.Lb5 staat zwart na 9...De4+ gewonnen. Ik zou niet weten waarom je dan nog naar 9...Pf6 zou willen kijken?

En ik denk dat Chiel bedoelt dat je na een week binnen deze subvariant (na 10...Lf5 dus) (bijna) alle serieus te nemen vertakkingen een min of meer definitief oordeel te geven zijn. Met hulp van Fritz dan. Dat betekend niet dat je het hele systeem (vanaf 3...f5) hebt uitgeanalyseerd, dus je kan je nog heel veel weekenden vermaken Gert. (We zijn benieuwd naar je bevindingen)

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

19-08-2004 10:24 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

ik bedoelde de stelling na 11...Lg7.
en dat kan natuurlijk bij een andere willekeurige scherpe variant als je maar ver genoeg (hier dus zet 11) begint.
en gelukkig zal je nooit hele systemen kunnen kraken want stel je eens voor dat anand eens een week ging analyseren en vervolgens de najdorf a tempo kon weerleggen. als dat eenmaal zover is dan kun je beter stoppen met schaken

19-08-2004 10:56 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

quote Corniel:
Gert [zie mijn uitvoerige analyse eerder], Na 9.Lb5 staat zwart na 9...De4+ gewonnen. Ik zou niet weten waarom je dan nog naar 9...Pf6 zou willen kijken?

Corniel, ik denk dat je gelijk hebt dat 9...,De4 wint.
Maar ik denk dat 9...,Pf6 ook wint.
Ik wil verder geen ruzie met je maken welke stelling gewonnener (mooi woord toch?) is voor zwart.
Daarbij zou je kunnen kijken naar: wat wint SNELLER, wat wint MOOIER etc.

Wat betreft het uitanalyseren met behulp van Fritz (Chiel, Corniel): ik begrijp het nu (denk ik). bedankt voor jullie commentaar. Hopelijk treffen we elkaar aan het bord met deze variant. Dan praten we verder met....ZETTEN!

__________________
Homo Caïssapiens

19-08-2004 11:48 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik denk niet dat het zin heeft om deze variant tegen je te schaken Gert. Je bent gewoon te goed... Huil 8) Huil

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

19-08-2004 12:07 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

9. Lb5 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Deze variant werd maandagavond door meer dan 10.000 Elopunten op het demonstratiebord geanalyseerd, waarbij periodiek ruim 5.000 Elopunten naar de grond doken om de gevallen stukken weer op te rapen en hopelijk goed op het demonstratiebord terug te zetten.
Ik weet niet zeker of de gevonden variant de toets der kritiek kan doorstaan.
Maar wij meenden dat op 9... Pf6 10. Pc3 sterk is wegens de dreiging 11. Pd5: Pd5: 12. De5: (geven gewoon materiaal terug)
Op 9. Lb5 De4+ hadden we 10. Kf1, Pf4 11. Tg1, Dc2: 12. Pc3, d4 13. De5:+, Le7 14. De4! en wit redt zich.
Ik doe het uit het hoofd (ik heb hier geen schaakprogramma) en uit mijn geheugen; bovendien ken ik jullie aller Onkel Fritz slechts van horen zeggen dus er zou iets te verbeteren kunnen zijn. Knipoog
Maar dat was de reden dat we 9. Lb5 suggereerden.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

19-08-2004 12:18 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na een nachtje denken houdt mijn doos het op +0.91/14 voor Wit na zet 13 Grijns.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

19-08-2004 12:33 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote Kees:

"10.000 Elopunten"

Hier kreeg ik een behoorlijke schok van alsof het om voltage ging. Daarna bleek het erg mee te vallen.
De variant met De4 + is denk ik afdoende door Corniel behandeld (zie boven). In deze variant moet je niet Pf4 spelen maar gelijk Lh3.

Na 9...,Pf6 10.Pc3 mag je met zwart de witte dame natuurlijk nooit laten ontsnappen. Dus Pxd5 mag je niet toelaten. Heel goed lijkt mij 10...,Kf7. Na 11.Pxd5 volgt dan 11...,Lg7! met directe damewinst. Na 11.Lxc6,bxc6
zie ik niets meer voor wit.

__________________
Homo Caïssapiens

19-08-2004 13:15 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

quote René:

" Na een nachtje denken houdt mijn doos het op +0.91/14 voor Wit na zet 13 . "

Zeer interessant! Ik neem aan dat het dan om de variant na 9.Dxh7(!), Pd4 10.Pc3 gaat.

Het drukt, beter nog dan die +1.6 van corniel, het gevoel uit wat ik bij deze hele variant heb.

Iedereen denkt dat zwart gewonnen staat, maar ondertussen heeft wit een voordeel (tje).
Misschien is het zoiets als het Konings-Indisch. Ook dat is beter voor wit, maar ook daar ziet de zwarte aanval er vaak gevaarlijk uit. Een uitglijder is licht gemaakt door wit.

__________________
Homo Caïssapiens

19-08-2004 15:07 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

heb ondertussen zelf het antwoord al gevonden

22-08-2004 23:22 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wij kijken met spanning uit naar Oranje-Legemaat in de interne Grijns

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

23-08-2004 17:33 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2233

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zojuist bleek Oranje-Legemaat 0-1

Die variant van Richard bleek toch onvoldoende om Gert te verassenGlimlach

24-08-2004 01:55 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
1.e4 Pc6 2.Pf3 f5 3.exf5 d5 4.Ph4 e5 5.Dh5+ g6 6.fxg6 Pf6 7.g7+ Pxh5 8.gxh8D Dxh4 en nu werdt 9.Lb5 voorgesteld:
Na 9...De4+ gaat het toch niet lekker meer voor wit.
(..)

Na 10.Kf1 Lh3! en volgens mij staat zwart duidelijk beter.


Richard dacht dat het door mij eerder met een vraagteken bestempelde:
11.Tg1? soulaas zou bieden. Helaas:
11... 0-0-0 12.Pc3 Df5! En de dreiging Lc5 is voldoende voor de winst.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

24-08-2004 09:38 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Pages (2): « previous 1 [2]  
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller