Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Verslag DSC 6 - Haeghe Ooievaar 2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Tom Stoek
DSC Lid


geregistreerd: 24-06-2022
aantal berichten: 19

Verslag DSC 6 - Haeghe Ooievaar 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Voor de laatste (gezamenlijke) ronde in Zoetermeer lukte het niet om een compleet team op de been te krijgen en dus traden we met 7 man aan tegen hekkesluiter Haeghe Ooievaar 2. Voor ons stond er niets meer op het spel, geen kansen meer op promotie of risico op degradatie, dus we konden er een leuke pot van maken en dat deden we!

bord 1 NO
Helaas waren we maar met 7 man dus hier krijgen we een 0.

bord 2 Jan
Ik gaf een loper weg tegen drie vrijpionnen op de a- en b-lijn. Dat leverde aardige kansen op maar door een verkeerde voortzetting liet ik me mat zetten. Een leuke uitdaging voor het team om een 2-0 achterstand proberen goed te maken en dat lukte heel goed!

bord 3 Simon
Ik heb mijn tegenstander laten ontsnappen met remise. Hij zette de partij nogal slap op en gebruikte veel tijd. Steeds moest hij probleempjes oplossen, wat hem een pion kostte. In winnende positie onderschatte ik echter een zet, die de partij gelijk trok. Ik was zoals wel vaker weer als laatste klaar.

bord 4 Cock
Achter het schaakbord kun je wel eens heel ingewikkelde plannen bedenken ... En die gaan dan soms nog mis ook ...
Je kan het ook eenvoudig houden: Ik (met wit aan bord 4) ging in een klassieke stelling voor de minoriteitsaanval op de damvleugel. Het duurde even, maar op de 28e zet won ik een pion. Vijf zetten later ging ik een tweede pion winnen; mijn tegenstander liet het er niet meer van komen, maar gaf op. Goed plan dus!

bord 4 Martin
Op de elfde zet koos ik voor een dubieuze stukwinst met (voor mij) onvoorspelbare gevolgen: een akelige matdreiging die alleen ten koste van een kwaliteit te pareren was. Mijn twee lopers waren superieur aan zijn toren plus paard. Toch was ik blij dat Tom in mijn oor fluisterde dat het 4-2 stond. Mijn remise-voorstel werd door mijn tegenstander graag geaccepteerd. NB Mijn tegenstander was nog vijf jaar ouder dan ik ...

bord 6 Tom
Mijn tegenstander (met zwart) begon met iets wat op Frans leek, maar deed heel veel pion- en paardzetten, terwijl ik rustig mijn stukken ontwikkelde. Ten zwart op de 13e zet Pd6 toeliet was de partij al bijna beslist en op de 23e zet stond ik 2 stukken voor. Mijn tegenstander maakte het me verder niet moeilijk en liet zich op zet 27 mat zetten.

bord 7 Ronald
De laatste partij van het seizoen werd in Zoetermeer gespeeld in de aula met vele teams en de herrie die daarbij hoort.
Na het startsein was het rustig. Mijn tegenstander opende met e4 en het werd een danish gambit.
Met moeite kon ik mijn stukken ontwikkelen en tot de 18-de zet ging het gelijk op.
Op de 18de zet kreeg ik de kans om mijn paard op f3 te positioneren wat een zodanig overwicht opleverde waardoor ik vele mogelijkheden kreeg om de aanval verder rustig uit te bouwen.
Altijd moeilijk om te kiezen, en moest blijven op te letten op een alles of niets aanval van mijn tegenstander. Maar uiteindelijk gaf mijn tegenstander op de dertigste zet. Een mooi einde , met een 5-3 team overwinning, van het teamseizoen
Met dank aan onze teamleider Tom.

bord 8 Shyam
Wit begon het spel met 1 d4 d5 2 c4 e6 variant van het damegambiet. Wit begon goed en offerde zijn c4-pion op voor superieure ontwikkeling. Zwart mocht zijn pion promoveren naar wit's a3-veld. De zwarte troepen waren gefocust op de doorgeschoten pion. Maar dankzij de superieure stukcoördinatie van wit werd uiteindelijk a3-pion geslagen. Met enkele winnende combinaties verzwakte de positie van zwart verder. Het eindspel was in het voordeel van wit met een stuk voor en zwart gaf op. Samenvatting: Als we ons best doen om ons altijd te ontwikkelen met een aanval, kan zelfs een ogenschijnlijk verloren spel de overwinning behalen.

Door deze overwinning hebben we als team een positief resultaat neergezet: 7 wedstrijden gespeeld waarvan 4 gewonnen maar helaas ook 3 verloren. We eindigden hiermee als derde in HSB klasse 2A achter SHTV 3 en Rijswijk 3. Positief vind ik ook, dat we slechts 7 keer een invaller nodig hadden omdat we een vaste kern hebben die steevast meespeelt. Hulde aan Simon, Jan, Cock en Ronald, die allen 7 partijen speelden!

26-04-2024 11:45 Tom Stoek is offline Send an Email to Tom Stoek Search for Posts by Tom Stoek Add Tom Stoek to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller