Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC K1 verslaat Voorschoten 1 met 7-3
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Joost Joost is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 21-03-2004
aantal berichten: 93

DSC K1 verslaat Voorschoten 1 met 7-3 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de tweede thuiswedstrijd van het seizoen mocht het vlaggenschip van DSC tegen Voorschoten aantreden. Met 3 matchpunten uit 3 wedstrijden had het seizoen slechter kunnen beginnen, maar ons spel voelde, althans naar mijn mening, nog niet erg stabiel aan. Ik was dan ook heel blij dat we deze wedstrijd voor het eerst dit seizoen op volle sterkte konden aantreden. Dat resulteerde in een gemiddelde rating van 2223. Hierdoor hadden we bij aanvang een licht overwicht op de tegenstander (gemiddeld 2200).

De wedstrijd begon voorspoedig. Richard A won overtuigend:

Richard A speelde op 8 met wit tegen Arthur Maters. Het leek wat gelijk op te gaan maar op de 1 of andere manier had zwart wat problemen en die wist hij niet op te lossen. In het middenspel kreeg ik ineens enorme aanvalskansen en de zwarte stelling werd volledig verscheurd. 1-0

Niet veel later maakte Ansh er 2-0 van:

Ansh speelde op bord 6 met wit tegen Rosa Ratsma. De stelling kwam uit tot een spannende Najdorf met kansen voor beide partijen, op een gegeven moment kreeg wit de kans zijn pionnen op te spelen en zijn stukken te activeren, zwart moest terugtrekken maar kon het nauwelijks bij elkaar houden, op een gegeven moment werd de druk te groot en verloor zwart een stuk, zwart gaf snel daarna op.

Richting de tijdnoodsfase kon ondergetekende de 3-0 binnenhalen tegen David Jongste. Ik kwam goed uit de opening, maar koos het verkeerde plan waardoor zwart mij voor grote problemen had kunnen stellen. Het was voor mij een grote opluchting toen David vrijwel a tempo niet de meest kritieke voortzetting koos. Ineens had ik weer alles onder controle. In de fase erna maakte ik geen fout meer.

Met 3-0 voorsprong de tijdnoodsfase betreden is natuurlijk altijd mooi, de stand op de rest van de borden beloofde nog meer goeds. Na het geweld tot zet 40 bleek Dennis geprofiteerd te hebben:

Dennis moest met zwart op bord 5 tegen Mees van Osch, en die bleek goed voorbereid. Dennis offerde al snel een pion in ruil voor activiteit. De computer is het hier ook helemaal mee eens. Echter deed Dennis ook een kwal extra in de aanbieding om zo de koning naar zijn hals te kunnen vliegen. Dat gaf het voordeel eigenlijk weer weg. Wit besloot de kwal niet te pakken en zelf een kwal te geven en doordat Dennis het niet direct goed opvolgde had wit het betere van het spel, tot hij besloot de witveldige lopers te ruilen. Dit gaf Dennis de ruimte die hij nodig had om zijn torens te activeren en het duurde niet lang totdat wit bezweek onder de druk en met een tactisch grapje resteerde een eindspel van dame vs L+P met nog wel een gevaarlijke vrijpion. Dennis wist dit echter goed uit te spelen.

Richard O had na de tijdnoodsfase juist een verloren stelling, maar kwam goed weg:
In een zomeravond variant dacht Richard O goed te staan. Dat vind de computer ook maar die doet het net anders in het middenspel. Wit won nu een pion en zwart lag compleet in de touwen, wachtend op de laatste klap. Die bleef uit wits voordeel was er nog wel maar veel minder. Nadat ik met h5-h4 kwam raakte wit de draad kwijt en liep in eeuwig schaak wat niet eens eeuwig was. Wit had er via Kh2 ipv g2 gewoon uit kunnen lopen. Een gelukkige remise.

En dat gaf Erik de mogelijkheid om de overwinning binnen te tikken:

Aan bord 10 speelden de twee veteranen een opwindend potje. Erik kreeg met wit de kans een pion te winnen met het verrassende zetje Pg5. Terwijl Pg5 feitelijk een blunder was. Hij kon het paard gewoon slaan want na fxg5, Dxg7 komt Pf6 en na Dxh8 is de dame gevangen na Kf7. Maar hij speelde e6-e5 ". De technische afwikkeling ging weer niet helemaal naar wens. Hij won nog een tweede pion maar dit resulteerde in een eindspel met lopers van ongelijke kleur. Echter, door wat heen en weer geloop met de koning en de krappe bedenktijd wist hij plotsklaps zijn vrijpion naar de overkant te brengen en zat het eerste volle Knsb-punt van dit seizoen in de knip!

Daarmee was de overwinning in feit! Resterend werden de partijen op bord 1 tot en met 3 tot de laatste pion uitgemolken, en had Gert een zeer spannende partij. Gert trok uiteindelijk aan het kortste eind:

Gert kreeg met zwart tegen Jip Damen een interessante stelling op het bord vanuit de Portisch-Hook variant van het Frans. Gert speelde lange tijd uitstekend (volgens de computer) maar Jip ook! Rond de 40e zet was het nog steeds gelijk maar Gert merkte dat behalve zijn tijd ook zijn energie (!) begon weg te vloeien. Hij begon te schutteren, kwam slecht te staan. Deed nog een wanhoopspoging met een dame-uitval die (verdorie!) nog eeuwig schaak had kunnnen opleveren. Maar met 1 minuut zag Gert het niet. Pas in de analyse ontdekten ze het.

De rest van de partijen eindigden in remise:

FM Joost zat met zwart op bord 1 tegen oude bekende Peter Wilschut. Joost offerde een pion die normaal gesproken terug gewonnen kon worden, maar na 5 zetten wist Joost de theorie niet meer en ging hij voor de zekerheid in de denktank. De pion werd alsnog opgehaald zonder teveel problemen maar daarna offerde Joost er nog 1 en ruilde een loper tegen paard op f3 zodat Peter overbleef 4 pionnen eilandjes op het bord waarvan 2 dubbel. Peter bleef met zijn koning in het midden, maar haalde wel nog een pion op. Joost kwam niet door de stelling, maar raapte wel een pion op gevolgd door een grote afruil. In het T+L eindspel begon Peter met 2x2 dubbelpionnen en Joost 3 verbonden pionnen. Na de loperruil vertikte Peter het eerst een pion van Joost te slaan en deed hierna nog een paar onnauwkeurige zetten waardoor Joost wat pionnetjes kon rapen en op winst kon gaan spelen. Met een F en H tegen B pion kwam Joost echter niet door Peters verdediging heen die dus net op tijd weer bij de les was. Remise

Het was mooi dat Matthieu weer eens mee kon spelen, hij voorziet ons van het volgende verslag:
Zonder voorbereiding kwam ik aan. De tegenstander startte de klok en ik spendeerde de eerste minuten aan de eerste 2 zetten. Waarom is een raadsel, want het lijkt erop alsof alle wegen toch bij een Catalaan uitkomen. Zo ook weer vandaag.

Mijn tegenstander koos voor een open variant die ik zelf ook speel, maar week af met een scherp alternatief dat ik nooit bekeken had.

Dat is altijd vervelend. Zeker anno 2023, waar Lc0 of Stockfish dubieuze scherpe varianten toch binnen de = weet te houden terwijl de tactische mogelijkheden achter het bord moeilijk te doorgronden zijn.

Zo ook dit geval - althans daar ging ik vanuit - achteraf liet mijn tegenstander niets kwijt over zijn kennis van de variant Glimlach.

Tot slot was Yasin pas klaar toen er twee koningen op het bord stonden:
Yasin played a genuine roller coaster game on board 3. With the black pieces, he was on the more spacious and comfortable side of a slow Ruy Lopez. Missing the opponent's knight maneuver to d5, the position turned into complete chaos with a material imbalance of white's extra rook versus black's knight and two pawns. Handling the complications better towards the time control, black achieved a winning position only until spoiling it completely during the later time scramble. A tough defense led the position to a plain rook versus knight ending. The better side couldn't make much progress and players agreed on a draw soon.

Een 7-3 overwinning uiteindelijk, heel mooi. In één klap staan we derde, wel met een afstand van 3 MP tot nr 2. Op naar de rest van het seizoen!

26-11-2023 15:44 Joost is offline Search for Posts by Joost Add Joost to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller