Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Teleurstellend gelijkspel DSC-K3
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

Teleurstellend gelijkspel DSC-K3 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het 3e KNSB team is er niet in geslaagd om Promotie 2 te verslaan.
Het overwicht in rating kwam helaas niet tot uiting in het spel en de teleurstellende 4-4 uitslag.

De persoonlijke verslagen:

Timo

Ik kwam behoorlijk goed uit de opening met een heel sterk paard tegen een zwakke loper, maar uiteindelijk wist mijn tegenstander zich goed te herstellen met een gelijk eindspel tot gevolg - met gelijke kansen. Precies op dat moment greep hij echter mis waarna ik met een eenvoudige 'uitschakelen verdediger' veel materiaal won. Hij gaf gelijk op.

Kasper

Al vroeg in de opening dacht ik beter te staan door een zetwisseling van mijn tegenstander. Ik kop al vroeg voorkomen dat hij kon rokeren, maar daardoor kwam wel mijn dame buitenspel te staan. Toen hij een toren offerde om mijn koning het open bord op te laten lopen, had hij de overwinning voor het oprapen maar in plaats daarvan blunderde hij op een eenvoudige wijze zijn dame weg. Doorspelen had weinig zin, en zwart gaf na 22 zetten op.

David

Na de opening had ik met zwart twee pionnen in het centrum (tegenstander geen) maar geen g-pion voor mijn koning. Na lange rokade door wit speelde ik Dg5+ met de bedoeling de loper op h5 te winnen, maar ik zag net op tijd dat wit dan met g4 de g-lijn kon openen en het stuk terugwinnen. Die loper bleef 6 zetten en prise staan, terwijl ik de c-lijn innam en met mijn centrumpionnen het witte kamp begon binnen te dringen. Mijn paard kwam prachtig op e3 te staan terwijl het witte paard werkeloos op a3 bleef staan. Dat was mooi allemaal, maar kostte erg veel rekentijd. Ik won een kwaliteit in de hoop dat het eindspel makkelijk te winnen moest zijn, en dat de vijf resterende minuten op mijn klok genoeg zouden zijn om van zet 25 naar 40 te komen. Dat had ik helemaal verkeerd ingeschat, de stelling was een mijnenveld waarin ik moeite had om de zetten te vinden waarbij ik niet pardoes mat gezet zou worden en toen ben ik zelfs door mijn vlag gegaan. Helaas pindakaas. Maar als ik toch op tijd een zet had gespeeld, dan betwijfel ik sterk of ik tot de 40e zet de partij zou hebben overleefd.

Martin

Ik speelde voor de verandering een open siciliaan en kwam verrassend goed door de opening. Nadat zwart de pionnenstructuur dichtschoof, met de pionnen op de kleur van zijn loper stond ik in principe gewonnen. Het vinden van de definitieve genadeklap was echter lastig met druk op de klok. Mijn tegenstander maakte in zijn tijdnood een slimme paardmanoevre. Ik dacht een tegentruc te hebben, maar deze klopte niet, waardoor ik een kwaliteit verloor. Daarna had ik wellicht nog steeds voordeel kunnen hebben, maar kwam tijdelijk zelfs verloren te staan. Deze kans pakte zwart gelukkig ook niet. Uiteindelijk resteerde een stelling waar ik een (vrij)pion tegen de kwaliteit had, warvan het onduidelijk was wie er beter stond. Op verzoek van Lucien nam ik het remiseaanbod van zwart aan, zodat het 4e bordpunt binnen was.

Alexander

Ik speelde tegen een nijlpaard opstelling van mijn tegenstander, hij liet opvallend lang zijn koning in het midden staan. Het lukt echter om wat pionnen in het centrum af te ruilen waardoor zijn koning in de tocht kwam te staan. Dit bleek erg lastig om te verdedigen en ik won na een paar zetten later veel materiaal.

Jorick

Tegenstander begon de partij met 1.f4, dus mocht ik mijn opzet gaan verzinnen achter het bord. Op zich wel interessant gespeeld, maar niet helemaal optimaal. Uiteindelijk was negeren op tijd te rokeren vrijwel beslissend.

Lucien

Ik koos voor een zijvariant met zwart in de opening waarbij ik weliswaar de tegenstander verraste, maar wat me ook een mindere stelling opleverde. De ontwikkelingsvoorsprong leverde wit een voortdurende druk op mijn stelling op die op een bepaald moment leidde tot materiaalverlies en verlies van de partij.

Hieronder de persoonlijke resultaten.

Lisdonk van de, L.J.P.A. (Lucien) 2024 Hettfleisch, M. (Maurice) 1915 0 - 1
Bottema, T. (Timo) 2044 Kooiman, S. (Stephan) 1741 1 - 0
Laan, J. (Jorick) 1889 Eggink, G. (Gerhard) 1882 0 - 1
Glimmerveen, M.A. (Martin) 1921 Sibbing, J.G.F. (Sjaak) 1855 ½ - ½
Randic, P. (Petra) 1872 Nepveu, M. (Manuel) 1878 ½ - ½
Bruschke, A. (Alexander) 1844 Tan, H.T. (John) 1766 1 - 0
Boersma, D.J. (David) 1800 Berg van den, J. (Jaap) 1695 0 - 1
Uithof, K. (Kasper) 1800 Matai, R.R. (Rudi) 1596 1 - 0
Gemiddelde Rating: 1899 Gemiddelde Rating: 1791 4-4

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Lucien van de Lisdonk on 04-12-2022 at 09:49.

27-11-2022 10:12 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller