Delfts Schaakforum » Overig » Het koffiehuis » Vereniging "De Raadsheer"
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Vereniging "De Raadsheer" Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op 16 januari 2017 speelde DSC11 een wedstrijd tegen De Raadsheer-Corbulo 2. Het bestaan van een schaakclub met de naam "De Raadsheer" doet mij genoegen.

De eerste echte schaakclub waartegen ik mocht spelen was het Haagse De Raadsheer. Op 8 januari 1963 was het schoolschaakteam van de HBS "Beeklaan" uitgenodigd door De Raadsheer, voor een oefenwedstrijd op 10 borden.
De 's-Gravenhaagsche Schaakvereeniging "de Raadsheer", opgericht in 1932, speelde in de "Haagse Bridgesocieteit", Javastraat 2F; dat was Javastraat hoek Alexanderplein: een keurige locatie. Men had toen 41 leden, en wel 30 schakers van de schaakclub speelden schaak op die avond; wij van school (tien leerlingen, het was een tientallenwedstrijd) waren die avond welkom, mochten meespelen, er was op ons gerekend. In de zaal waar wij speelden, serveerde een dame koffie of limonade voor ieder die dat bliefde.
Op de muur hing een biljet met de aanbeveling: Kom schaken, dat scheelt weer dure kolen! Zulk reclamemateriaal bestaat niet meer, maar ik heb het echt gezien.
Zulke jonge schakers als wij waren doorgaans niet welkom op een vereniging. Bovendien werd er gerookt, iets wat wij op die leeftijd niet mochten. Voor schaken was ik aangewezen op het schoolteam. Maar wat een belevenis!

Ik verloor mijn partij van Dr. B. Smit; het schoolteam verloor van de De Raadsheer-spelers, en De Raadsheer is gefuseerd (met Campanile), later Arena. Nu is De Raadsheer dus wedergeboren, terecht: het is een echt Haagse naam; en samengegaan met het Leidschendamse Corbulo.

De Raadsheer-Corbulo 2 won van DSC11. Voor deze keer gun ik het ze.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by winfvdm on 17-01-2017 at 14:41.

17-01-2017 14:39 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller