Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2012-2013 » Interne competitie (V6): Verrassingen in de A-groep
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (V6): Verrassingen in de A-groep Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de zesde ronde van de voorjaarscompetitie werden de nodige verrassende uitslagen op het uitslagenformulier genoteerd. Zo kwam Matthieu Freeke, die in de interne een indrukwekkend seizoen draait, niet voorbij Kees van der Meer. En de meervoudige clubkampioenen Ted Barendse en Gert Legemaat gingen onderuit. Ted vergaloppeerde zich tegen Ivar de Hoogt, en Gert ging kopje onder tegen Richard Oranje.

A-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Kees van der Meer-Matthieu Freeke½-½
2Hora Vlam-Arno Wiersma1-0
3Ted Barendse-Ivar de Hoogt0-1
4Diederik van Heijgen-Theo Rekveldt1-0
5Bob Voogt-Rob Smits1-0
6Richard Oranje-Gert Legemaat1-0


In de B-groep deed Pieter Goossens goede zaken met een overwinning op Ton Vissers. Corniel Nobel was heel snel klaar met Coen Leentvaar, die in de opening misgreep. Koen Tan keerde terug in de interne met een overwinning op Simon Dirkse.

B-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Pieter Goossens-Ton Vissers1-0
2Corniel Nobel-Coen Leentvaar1-0
3Kees Venema-Sofya Blanter0-1
4Arnt Veenstra-Albert Kemeling1-0
5Simon Dirkse-Koen Tan0-1
6Simon Broos-Cees Huygen1-0


In de C-groep werd traditiegetrouw hard gestreden om de punten. Herman Zonderland won in een wilde partij van Bert Zwemstra. Ook Jordy Krempel pakte een punt; hij versloeg Arnold Brabander. Frank Brabander was te sterk voor Lito van Reede. Reinier Uhlenbrook debuteerde met een overwinning op Ernst Hanewald, en Johan Merriënboer boekte zijn eerste overwinning door Serge van Meer te verslaan.

C-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Herman Zonderland-Bert Zwemstra1-0
2Jordy Krempel-Arnold Brabander1-0
3Frank Brabander-Lito van Reede1-0
4Paul van Riet-Jan Torenstra0-1
5Ernst Hanewald-Reinier Uhlenbrook0-1
6Leo Zuijdgeest-Aad de Jong0-1
7Johan Merriënboer-Serge van Meer1-0


De tussenstand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 28-05-2013 at 12:28.

07-05-2013 01:04 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ja dat ging hard. Al blunderde ik zelf al mijn voordeel in een zet weg. Gelukkig voor mij ging Coen een tweede maal in de fout.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

07-05-2013 09:51 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

Herman Zonderland - Bert Zwemstra 1-0 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zoals Arno al schreef...een wilde partij. Ik kwam niet best uit de opening, won wel een stuk, maar kwam toch in de verdrukking te staan. Een venijnige zet deed Bert de das om.
Het slagveld overziende is er geen rokade gespeeld en staan al mijn stukken op de koningsvleugel nog onaangeroerd, curieus.

__________________
www.zonderland.nl Prodent

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by Zonderland on 07-05-2013 at 16:39.

07-05-2013 16:33 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
Ja dat ging hard. Al blunderde ik zelf al mijn voordeel in een zet weg. Gelukkig voor mij ging Coen een tweede maal in de fout.


Tja ik had last van (schaak)blindheid. Dat ik op zet 9 ten tweede male de mist inging paste dan ook volledig in het plaatje.

Nu blijkt echter dat ik op Tata Steel Chess notabene twee keer d5 op e4 heb tegen gekregen. Allebei de partijen liepen in 13 zetten voor mij op winst uit met wit. Nou weet ik dus waarom ik helemaal geen d5 wil spelen met zwart op e4 van wit. Soweiso geldt voor mij: openen met je d-pion? Dan kun je beter iets leuks gaan doen. Of het nou met wit of zwart is, maakt niet uit.

08-05-2013 09:56 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb inmiddels de conclusie getrokken dat spelers in de C-groep nooit gambieten aannemen. Kennelijk is het eng, of de tegenstander "kent dat beter".

Maar (@Herman - ik heb het ook bij andere gambieten gezien) waarom niet aannemen in de interne competitie? Dan wordt het een leuke pot en leer je wat over de opening, waar je dan extern weer wat aan hebt.

Bij de meeste gambieten is het zo dat als je het niet aanneemt, de tegenstander een gratis zet heeft gespeeld die hij eigenlijk had moeten voorbereiden.
Vroeger speelde ik veel bekende gambieten: ik ben ermee gestopt toen mijn tegenstanders de pionnen gingen pakken en ik heel veel potjes een pion achter in het eindspel had Grijns

Een gambietspeler is blij als je de pion niet pakt. In Berts geval had hij waarschijnlijk 3...exd4 4.Dxd4 Le7 kunnen spelen en je staat prima. Zo snel ziet 3...Lb4+ er ook niet slecht uit.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

08-05-2013 14:59 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Inderdaad René, dat had ik moeten doen. Angst was wederom een slechte raadgever. Als ik genomen had, en de pion niet tot het uiterste verdedigd zou hebben, was het allemaal niet zo spannend geworden. Dan was het een vrij rustige opening geworden.
Neemt niet weg, dat ik er ook nu een hoop van heb geleerd.

Herman

__________________
www.zonderland.nl Prodent

08-05-2013 21:20 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

gert wordt ondertussen een vaste oranje-klant. vanuit een opening die gert normaal zelf met wit speelt deed hij het met zwart bepaald niet handig . ik kwam veel beter uit de opening. gert kwam met een wanhoops kwloffer, wat ik afsloeg en genoegen nam met een gezonde pluspion plus actief spel. na een aantal prima zetten ging de tweede pion eraf en won ik simpel. echt een verrassing kan ik dit niet meer noemen.

09-05-2013 21:51 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Legemaat-Oranje begint inderdaad een beetje een vaste 0-1 te worden. Mede dankzij erg actief spel vanaf de ''W'' van Willem-kant.

^^

10-05-2013 03:40 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Heee... kunnen we daar geen lied van maken met slechte lidwoorden en voorzetsels en zo? Ik doe alvast een voorzet:

Daar zit je dan
De mat wie zal komen, je weet het, maar waar?

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

10-05-2013 20:50 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Rene Poots Rene Poots is a Male
DSC bestuur




geregistreerd: 05-10-2005
aantal berichten: 197

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by René Torenstra
Heee... kunnen we daar geen lied van maken met slechte lidwoorden en voorzetsels en zo? Ik doe alvast een voorzet:

Daar zit je dan
De mat wie zal komen, je weet het, maar waar?


Die mat wie zal komen bij regen en wind,
langs velden en lijnen, die komt heel gezwind

10-05-2013 23:54 Rene Poots is offline Send an Email to Rene Poots Search for Posts by Rene Poots Add Rene Poots to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Die wie een punt haalt verlies niet.
Wat geslagen is die niet meer wordt geslagen.
Diewie schaakt geeft staat niet mat

11-05-2013 15:09 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller