Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2011-2012 » Evert van den Hooven presenteert verrassende variant bij Zomervariaten Ontdekkingstoernooi
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Evert van den Hooven presenteert verrassende variant bij Zomervariaten Ontdekkingstoernooi Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tijdens de tweede avond van het zomertoernooi putte Evert van den Hooven uit eigen ervaring. Hij verhaalde van een partij die hij tegen Roel van Duijn had gespeeld, en waarin hij totaal verrast werd door de opening:

1. e4 c5 2. a3



Een uitgebreid verslag en de uitslagen zijn te vinden op de toernooiwebsite.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 17-07-2012 at 09:19.

17-07-2012 01:36 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dit ging vast ook opgelost worden zonder dat ik het opmerkte, maar op a3 hoort een pion te staan, niet een paard. ^^

17-07-2012 06:02 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Deze variant - 2. a3 - is in de eerste helft van de jaren '70 gepubliceerd, ik meen in Schakend Nederland of anders in Schaakbulletin. Toen ik in Maastricht woonde, eind jaren '70, werd dat daar wel gespeeld, onder meer door Frans Neus, en zowel 2... Pc6 als 2... e6 werden geantwoord. Ik heb het ook op het bord gehad.
Alles wat vergeten is, is nieuw! zou Kortsjnoi zeggen.

2..., g6 is veel later als bestrijdingsmiddel van 2. a3 voorgesteld.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

17-07-2012 09:11 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Ivar de Hoogt
Dit ging vast ook opgelost worden zonder dat ik het opmerkte, maar op a3 hoort een pion te staan, niet een paard. ^^


Iets met laat en niet zo wakker. Ik heb het aangepast. Dank voor het melden!

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 17-07-2012 at 09:20.

17-07-2012 09:20 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De volgorde van zetten wijkt af van die bij het vleugelgambiet dat ik tussen 1976 en 1980 wel gespeeld heb, 1. e4, c5; 2. b4, cb4:; 3. a3,.
Zwart heeft na 2. a3 de verdediging met 2... g6 tot zijn beschikking. In het vleugelgambiet heeft zwart die mogelijkheid niet.
Ik vind het moeilijk te beoordelen of 2. a2-a3, g7-g6 nu zo goed is voor zwart. Maar in die periode heb ik die mogelijkheid - onbewust - vermeden.
Terzijde: in die tijd was ik de sterkste speler in de Interne van die club, en ik kon me veel experimenten permitteren: het vleugelgambiet onder andere. Extern - VSM speelde eerste klas KNSB - lag dat anders.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by winfvdm on 20-07-2012 at 09:05.

20-07-2012 08:59 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller