Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2010-2011 » DSC7 boekt belangrijke overwinning
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Paul van Riet Paul van Riet is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 23-01-2006
aantal berichten: 17

DSC7 boekt belangrijke overwinning Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het zevende heeft in de strijd om lijfsbehoud in de tweede klasse een belangrijke overwinning geboekt op Pomar 2. Na een slechte start werd op vechtlust alsnog een 4½-3½ overwinning behaald.

Het was een bizar wedstrijdverloop gisteravond. Al vrij snel kwam het bericht dat Sofya Blanter aan bord 3 had verloren. Invaller René Poots aan bord 5 stond al direct vanuit de opening een volle toren achter. Hij probeerde nog wat druk op te bouwen, maar hij zag van verdere strijd af na een vorkje met schaak en de dame in: 0-2.

Paul van Riet aan bord 6 kreeg een aanvalsgolf op zich afkomen. De ene pion na de andere werd naar voren gestuurd. Paul vond het na enige tijd wel eens tijd worden om met zijn zwarte loper op d4 de zwarte toren op h8 aan te vallen. De toren vluchtte naar h7 en toen Paul zijn toren op d1 zette werd de loper gepend door de toren van h7 naar d7 te brengen. Dit kostte Paul 2 pionnen en uiteindelijk de partij: 0-3.

Op de overige borden was de stand gelijk of licht in het voordeel van de onzen. De klok baarde de andere invaller, Simon Dirkse, op bord 2, zorgen. Simon vroeg wat benauwd naar de stand en met die kennis zag ik op zijn gezicht de berusting in een verdere strijd, waar hij vermoedelijk remise wilde aanbieden. Kees van Beest, op bord 8 had juist een flinke tijd­voorsprong, een dik half uur.

Het eerste lichtpuntje van de avond werd gebracht door Jolle Lont, aan bord 1: 1-3. Ik heb helaas gemist hoe dat in zijn werk ging.

De tegenstander van Jaap van der Heiden, aan bord 4, gaf op toen hij een tweede pion achter raakte: 2-3.

En toen kwam het kunststukje van Simon, inmiddels in enorme tijdnood. Simon had een overweldigende aanval opgezet op de koningsstelling van zwart. Zwarts torens werden in beslag genomen door een ver opgerukte pion en daarvoor nog de witte loper. Nadat Simon zijn torens allebei op de f-lijn had opgesteld was de aanval doorslaggevend: 3-3.

Kees van Beest had in het middenspel een kwaliteit veroverd. Hij was in een eindspel van toren en pion tegen een toren op weg naar promotie van de pion toen de vlag van zwart viel: 4:3.

Op dat moment was alleen Ger Bussmann aan bord 7 nog bezig met zijn partij. Ger had behalve een toren en wat pionnen nog een witte loper. Zijn tegenstander had een pion minder, ook een toren en in plaats van een loper een paard. Ger had nog ongeveer 1 minuut op de klok toen hij met de toren een aanval opzette op het witte paard. Wit besloot het paard niet te spelen, maar te verdedigen met zijn koning. Hierdoor kon Ger met de toren schaak geven. De witte koning trok zich terug en Ger zette de aanval op het paard weer in. Deze zetten werden herhaald. Toen Ger aan zag komen dat die herhaling zich nog een keer zou voordoen, bood hij remise aan, en dat werd geaccepteerd: 4½-3½ en dus winst voor DSC7.

Een aantal teamgenoten van Gers tegenstander spraken hem erop aan dat hij remise accepteerde. Hij had wat andere zetten moeten doen om Ger door zijn klok te laten gaan. Het team­belang laten prevaleren boven het eigen belang van een sportieve geste te leveren, zo heette het. Dat was allemaal achteraf en gelukkig niet in de voorbeschouwing meegenomen.
Nu nog de laatste wedstrijd tegen hekkesluiter Scheve Toren 2 winnen, dan speelt DSC7 is ook volgend seizoen in de tweede klasse.

 DSC71523-Pomar 216224½-3½
1Jolle Lont1668-H. Nicolaas16981-0
2Simon Dirkse1558-K. Stolte16701-0
3Sofya Blanter1542-G. Beekman17500-1
4Jaap van der Heiden1505-H. Mudde17211-0
5René Poots1476-W. Kauffman14630-1
6Paul van Riet1462-F. Van der Elst15370-1
7Gerrit Bussmann1451-P. De Man1518½-½
8Kees van Beest--(onbekende speler)-1-0

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 01-03-2011 at 19:10.

01-03-2011 15:12 Paul van Riet is offline Send an Email to Paul van Riet Search for Posts by Paul van Riet Add Paul van Riet to your Buddy List
Han Nicolaas Han Nicolaas is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 29-04-2005
aantal berichten: 56

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was zeker een spannende wedstrijd. Zelf speelde ik voor Pomar 2 aan bord 1 te passief hetgeen door Jolle prima werd uitgespeeld. Ik dacht met een briljante paardzet een toren en twee pionnen te winnen voor twee stukken maar Jolle vond de zet iets minder briljant, deed een venijnige tussenzet en won een kwaliteit. Vervolgens nog wat gesparteld maar de partij was op dat moment 'in hogere zin' al beslist.

Inderdaad jammer dat onze man het remiseaanbod bij een 4-3 achterstand aannam. Even overleggen was handiger geweest...

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Han Nicolaas on 01-03-2011 at 17:01.

01-03-2011 16:59 Han Nicolaas is offline Send an Email to Han Nicolaas Homepage of Han Nicolaas Search for Posts by Han Nicolaas Add Han Nicolaas to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd, heren + dame!

Han, mijn medeleven - teamleider zijn is heel zwaar! Je teamleden leren het nooit. Ik heb regelmatig dit soort uitspraken gedaan, maar die helpen niet. Eén troost: schelden helpt ook niet, ze luisteren toch niet Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

01-03-2011 18:23 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Rene Poots Rene Poots is a Male
DSC bestuur




geregistreerd: 05-10-2005
aantal berichten: 197

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Han Nicolaas
Inderdaad jammer dat onze man het remiseaanbod bij een 4-3 achterstand aannam. Even overleggen was handiger geweest...


Naast elkaar liggend bij de bloedbank had ik een aardige discussie met Pieter Buzing. Hij huldigde namelijk het standpunt dat het niet onethisch was om gezien de partij op zo'n moment remise te accepteren. Voor mij als sportman is dat een bijzondere kijk op sport. Wat mij betreft wil je in sport altijd winnen, anders kan je beter theezakjes gaan plakken. Je dient daarbij gebruik te maken van alle geoorloofde middelen. Of dat nu het afgaan van een telefoon is of een klok die op vallen staat. Het zijn onderdelen of regels van het spel en zo moet het gespeeld worden.

Daarnaast speel je in een team en gaat het teambelang altijd boven het individuele belang. Niet overleggen is dus een doodzonde waarmee je het team ernstig benadeeld. Bij herhaaldelijk niet overleggen volgt wat mij betreft verbanning voor het leven.

01-03-2011 18:28 Rene Poots is offline Send an Email to Rene Poots Search for Posts by Rene Poots Add Rene Poots to your Buddy List
Han Nicolaas Han Nicolaas is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 29-04-2005
aantal berichten: 56

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Helemaal mee eens René en René. In een interne wedstrijd je tegenstander door de vlag heen jagen gaat me iets te ver (hoewel sommigen daar ook geen enkele moeite mee hebben Frons ), maar extern vind ik dat toch wel geoorloofd. Het lijkt misschien niet ethisch, maar de klok is een essentieel onderdeel van de partij. Dan kun je net zo goed zonder dat ding spelen, en nog later naar huis gaan Happy.

01-03-2011 18:41 Han Nicolaas is offline Send an Email to Han Nicolaas Homepage of Han Nicolaas Search for Posts by Han Nicolaas Add Han Nicolaas to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Afkomstig van Untagonklik

De wedstrijd begon niet goed voor DSC7. Sofya begin een onnauwkeurigheid in de opening, en die werd door haar tegenstander afgestraft. Ook bij Paul van Riet en René Poots ging het al relatief vroeg op de avond mis, en kon er een nul worden genoteerd.

Op de andere borden waren gelukkig de nodige plusjes te zien. Jolle Lont stond op het kopbord een kleine kwaliteit voor, en op het laatste bord had Kees van Beest een stuk weten te winnen. Deze beide partijen werden in winst omgezet, en ook Jaap van der Heiden wist zijn partij te winnen waardoor het 3-3 werd. Alleen Simon Dirkse (bord 2) en Gerrit Bussmann (bord 7) waren nu nog bezig.

Simon had met wit een prettige stelling weten te bereiken, en wist zijn grotere bewegingsvrijheid uiteindelijk om te zetten in een punt. Daarmee was het eerste matchpunt binnengesleept. Bij Gerrit werd vervolgens in de slotfase van de partij een remiseaanbod door zijn tegenstander aanvaard, waarmee ook het tweede matchpunt in Delft bleef.

Verslag van Arno vervangen door door dat van Paul van Riet.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

01-03-2011 19:11 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Jolle Jolle is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 06-10-2008
aantal berichten: 16

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Paul van Riet
Het eerste lichtpuntje van de avond werd gebracht door Jolle Lont, aan bord 1: 1-3. Ik heb helaas gemist hoe dat in zijn werk ging.

Dat ging als volgt: ik had in onderstaande stelling ...Pd7-e5 gespeeld, en wit ging in de fout met Pxe6, de briljante paardzet (zijn woorden) waar Han naar verwijst. Na 18... Lxf8 stond ik prima en kwam ik niet meer in de problemen, maar vanmiddag ontdekte ik dat 16...fxe6 17. Lxe5 Dd5 simpelweg een stuk wint.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Jolle on 01-03-2011 at 21:21.

01-03-2011 21:15 Jolle is offline Send an Email to Jolle Homepage of Jolle Search for Posts by Jolle Add Jolle to your Buddy List
Paul van Riet Paul van Riet is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 23-01-2006
aantal berichten: 17

wedstrijd Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Naar aanleiding van de reacties van Han en de beide René's het volgende. Zoals in het verslag vermeld waren de zetten al eenmaal herhaald. De 2e herhaling van zetten was logisch omdat elke paardzet van wit hem minstens een pion zou hebben gekost. Als Ger niet zijn remiseaanbod had gedaan dan was het zeer waarschijnlijk geweest dat wit ook voor de 3e maal dezelfde zetten zou hebben gespeeld en dan is er niets aan de hand en kan Ger remise claimen. Zo bezien was het een fout van Ger om een remiseaanbod te doen. Ik neem toch aan dat bij consultatie bij het remiseaanbod het advies van Han niet verder zou strekken dan door te spelen en niet ook nog even de suggestie te doen om de zettenreeks te veranderen?

Wat betreft de invloed van de klok viel me tijdens deze wedstrijd nog iets op. Zwart op bord 4 gaf op toen hij 2 pionnen achter raakte. Hij gaf op zonder consultatie van Han. Beide spelers hadden nog tijd genoeg om door te spelen, met de kans dat wit door zijn klok zou gaan.

De tegenstander van Simon, op bord 2 gaf op toen hij zijn dame kwijt raakte. Hij gaf op zonder consultatie van Han, met voor Simon nog amper 3 minuten op de klok.

Let wel, ik ben blij dat het zo ging en dat het teambelang het niet nodig maakte om de klok het werk te laten doen.

__________________
Matigeschaker

02-03-2011 19:23 Paul van Riet is offline Send an Email to Paul van Riet Search for Posts by Paul van Riet Add Paul van Riet to your Buddy List
Han Nicolaas Han Nicolaas is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 29-04-2005
aantal berichten: 56

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de stelling die Jolle laat zien na 16. Pxe6 fxe6; 17. Lxe5 Dd5 speelt wit eerst 18. Lxh7+ en daarna 19. Dxd5 en krijgt zo twee pionnen voor het stuk. Wat Jolle in de partij deed is volgens mij nog sterker.
Wat betreft de klok en het (niet) raadplegen van mij als teamleider het volgende. Ik had onze man aan bord 7, gezien de 4-3 achterstand op dat moment, uiteraard geadviseerd door te spelen, en niet meer dan dat.
De stelling aan bord 4 heb ik niet goed kunnen zien maar ik vertrouw erop dat onze man wist dat het vrij kansloos was om door te spelen.
Toen Simon op bord 2 de dame won was het volgens mij in enkele zetten mat (maar ik kan me vergissen). De stelling was in ieder geval zodanig dat een dame voorsprong wel genoeg was om de partij te winnen, ook met nog 3 minuten op de klok. Blijft natuurlijk wel zo dat overleggen met de teamleider nooit kwaad kan...

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Han Nicolaas on 02-03-2011 at 23:05.

02-03-2011 23:02 Han Nicolaas is offline Send an Email to Han Nicolaas Homepage of Han Nicolaas Search for Posts by Han Nicolaas Add Han Nicolaas to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller