Delfts Schaakforum » Internationaal » Toernooien & activiteiten » Wereldkampioenschap 2010 Anand-Topalov
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Wereldkampioenschap 2010 Anand-Topalov Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Deze week nog begint het wereldkampioenschap schaken in Sofia, en wel in de vorm van een match tussen titelverdediger Anand en Topalov.

De Bulgaar speelt dus met thuisvoordeel; van enige moeite om Sofia te bereiken is in zijn geval dan ook niets vernomen. Geheel in tegenstelling tot zijn tegenstander: op donderdag 15 april uit Madrid vertrokken arriveerde Anand (and company) pas op dinsdag 20 april in de Bulgaarse hoofdstad - waar de IJslandse asregen al niet toe leidt...

Zie http://www.chessbase.com/newsdetail.asp?newsid=6269 voor een bijzonder lezenswaardig verslag van deze lange reis, mét Nederlandse VIP-bus, Lord of the Rings en nog véél meer.

Al met al begint de match daarom met een dag vertraging; eerste partij op vrijdag 23/4 - de website is http://www.anand-topalov.com/.

21-04-2010 13:48 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het begint nu dus 1 dag later (op zaterdag).

Ik weet niet of het schema opschuift en of er dus op zondag gespeeld wordt; oorspronkelijk was die dag een rustdag. Wellicht dat ze die nu gewoon overslaan.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

21-04-2010 15:29 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hup Anand Glimlach

21-04-2010 15:34 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Joost Joost is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 21-03-2004
aantal berichten: 93

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vooral interessant wat voor fratsen Silvio D. gaat verzinnen in het geval dat Anand voor komt.

23-04-2010 23:27 Joost is offline Search for Posts by Joost Add Joost to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik vermoed dat dan aan het licht komt dat de uitbarsting van die vulkaan (te) verdacht dicht op het WK gebeurde. Kleedkamers worden onderzocht op glasdeeltjes.
Het celibaat is ooit ingesteld om Topalov geen kampioen te laten worden; olifanten uit India leveren ivoor dat volgens de Sofia-regels niet meer mag en Romulus en Remus en Kaïn en Abel spanden samen om uiteindelijk de kopvoddentax in te voeren die per vliegtuig op 11 september naar New York werden gebracht alwaar de VN besloot via Smit-Kroes in de E.U. (allemaal complotten) hogere belastingen te heffen op Bulgaarse Yoghurt.

Hup Anand! (bis) Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

24-04-2010 01:35 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het begin is in ieder geval goed: beide spelers meteen een winstpartij. Vandaag mogen ze even bijkomen.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

26-04-2010 12:27 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hoera!

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

12-05-2010 02:12 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb deze match niet heel goed gevolgd, en ik heb sympathieën voor beide spelers, maar Anand lijkt me wel de terechte winnaar (ik hoor het graag als ik dat verkeerd zie).

Ook vind ik het zelf leuk om te zien dat er zo nu en dan ook een partijtje gewonnen werd. Dat was tijdens Kasparov-Kramnik wel anders. Knipoog

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

12-05-2010 16:26 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het lijkt me dat je dat wel goed hebt gezien. Persoonlijk vind ik het erg knap dat hij Kramnik verslaat á la Topalov, en Topalov verslaat á la Kramnik. Tevens heeft hij de druk uitstekend het hoofd geboden. Ik bedoel de druk die ontstond na de vulkaanrel (uitbarsting en de initiele Bulgaarse reactie daarop), en daaropvolgend de verschrikkelijke nederlaag in de eerste matchpartij. Tevens vond ik zijn handling van de psychologisch opgelegde 'Sofia-rules' ook van klasse getuigen. Gewoon bij de eerste de beste optie doorspelen en wachten tot Topa met zijn staart tussen zijn benen naar de arbiter loopt om remise te verzoeken Glimlach

En ook objectief gezien is hij ook wel de terechte winnaar als je het verloop van de match bekeek. Hij wint nu weliswaar met een kleine marge, maar hij heeft toch ook enkele punten laten liggen. Met name de verschrikkelijke blunder in ronde 1 (sterk staaltje voorbereiding opdiepen in plaats van inhoudelijk nadenken, mogelijk als nasleep van de vermoeidheid), maar ook het ongelijk lopereindspel wat hij plotseling verloor (de winnende tactiek had hij eerst vermeden, maar na wat manoevreren trapte hij er alsnog in, dat noem ik toch ook een blunder). En dan was er nog het eindspel van 2 torens en paard tegen dame en paard. Ik heb deze niet zo nauw gevolgd, maar ik begreep dat het gewonnen was en dat Anand dit op enkele zetten liet liggen.

Zelf vond ik trouwens de tweede partij erg mooi. Met het wapen van Kramnik - de Catalan - leek hij weinig te bereiken. Maar met een volstrekt tegennatuurlijk plan (Da3!? Dxa3 bxa3?!), die zowel dames afruilt en zijn eigen pionnenstructuur kapot maakt, behaalt hij een voordeel. Objectief misschien niet (Short: "Qa3 is a shockingly bad move", Greengard: "Kasparov left the room in shock after seeing Qa3"), maar psychologisch des te meer (Giri noteerde eerst dat het een twijfelachtige zet was, maar herzag zijn oordeel na de partij en opperde dat het misschien geniaal was). En lange strategische partij tegen Topalov, die graag aanvalt en nu dus geen dame meer had. Met een miniem voordeeltje (nadeeltje?) overspeelt hij Topalov en maakt de match meteen weer gelijk. Voor een top-GM als Topalov (2800+!) is zo'n nederlaag eigenlijk ondenkbaar. Met deze partij - en bijvoorbeeld ook de laatste - toont hij m.i. aan kwa begrip en inzicht de betere schaker te zijn.

Ik ben benieuwd naar de volgende cyclus. Wie zou de uitdager worden? Ik tip Aronian! Maar Kramnik is natuurlijk nooit uit te vlakken, en in toernooivorm Topalov zeker ook niet.

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Martin on 12-05-2010 at 19:52.

12-05-2010 19:46 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vliegen zouden ze moeten afschaffen, werkelijk.

Als je van één land naar het andere per auto, bus of trein gaat reis je echt - dat is niet hetzelfde als 2 uur op een vliegveld wachten en 3-4 uur in de wolken zitten.

Schitterend verhaal! Ja!

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

15-05-2010 02:04 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vooral die toevoegingen over douanebeambtes vond ik wel mooi Glimlach

17-05-2010 10:12 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Anish Giri helpt wereldkampioen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Naar blijkt rekent de wereldkampioen Anish Giri tot zijn helpers bij de titelprolongatie; hier de passage nadat eerst de helpers Carlsen, Kasparov en Kramnik de revue gepasseerd zijn:

'... The fourth name on Anand's 'remote seconds list' is the Dutch super-talent GM Anish Giri:

Anish also did a couple of days of training with me. It was very similar to what I was doing with Magnus  I got to test a lot of things. There were a lot of areas I had no practical experience with, like the Catalan which I was playing almost the first time, the Elista ending and so on. Anish also sat and went through that...'

Zie

http://www.chessbase.com/newsdetail.asp?newsid=6346 en
http://www.chessbase.com/newsdetail.asp?newsid=6348

voor het bijzonder lezenswaardige interview in twee delen met Anand - inclusief foto van Anish onderweg naar Anand.

20-05-2010 16:27 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller