Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2008-2009 » DSC1 wint in Zevenaar
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

DSC1 wint in Zevenaar Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De uitwedstrijd van het eerste team in de zevende ronde van de KNSB-competitie heeft een nette 5-3 overwinning opgeleverd.

De zevende ronde speelde DSC1 in Zevenaar, dat tegen de Duitse grens aanligt. Een verre uitwedstrijd dus. Hoewel de reis redelijk voorspoedig verliep waren we toch ruim 10 minuten te laat aanwezig. Gelukkig hadden de tegenstanders enige coulance betracht, en liepen de klokken pas 5 minuutjes.

De wedstrijd verliep redelijk voorspoedig. Zo leek Gert Legemaat heerlijk uit de opening te komen. Ook Joram op den Kelder had een prettige stelling; zijn tegenstander had een dame gegeven tegen een toren en stuk. Al snel stond er een stelling op het bord van tegen +. Invaller Arno Wiersma stond ook niet slecht en stond bovendien een zee aan tijd voor.

Het enige bord met zorgen was bord 8. Daar was Walter Anema in het vroege middenspel een gezonde centrumpion kwijtgeraakt. Hij zou dus moeten knokken voor remise.

De eerste twee uitslagen waren twee puntendelingen. Patrick de Bas en zijn tegenstander hadden vanuit de opening veel materiaal geruild hetgeen resulteerde in + tegen +. Patrick hield wel de betere loper over, maar toen zijn tegenstander ook de lopers wist te ruilen werd de vrede snel getekend. De andere remise viel op bord 6 waar Richard Oranje in het middenspel een kwaliteit won, maar vervolgens geconfronteerd werd met eeuwig schaak.

Hierna mocht DSC twee overwinningen bijschrijven. Allereerst won Marten Wortel op het tweede bord. In een stelling met tegengestelde rokades onstond een onduidelijke stelling. Marten ging hier beter mee om hetgeen een vol punt opleverde.

De andere overwinning was voor Gert. Gert was zoals eerder gememoreerd zeer goed uit de opening gekomen, maar had verzuimd dameruil te voorkomen. Daardoor was zijn voordeel danig gereduceerd, maar niet verdwenen. Gert was er nog eens goed voor gaan zitten en kreeg dusdanige druk dat zijn tegenstander zich genoodzaakt zag een kwaliteit te offeren. Dat bracht echter maar tijdelijk verlichting, en toen Gerts zware stukken de zwarte koning gingen belagen was het snel gebeurd.

Niet snel daarna speelde Arno remise. Zijn tegenstander had met pijn en moeite voldoende zetten gedaan in de eerste twee uur. Het dame-eindspel dat toen resteerde was remise.

Joram verzekerde DSC vervolgens van de volle winst. Het eindspel met tegen + bood Joram goede praktische kansen, en na veel gemanoevreer wist hij zijn tegenstander dusdanig in de problemen te brengen dat de loper verloren ging. Daarna was het snel gebeurd.

Walter moest vervolgens de enige nederlaag van DSC1 incasseren. Hij was het pionverlies in het middenspel nooit echt teboven gekomen. Alleen Kim Meulenbroek was nu nog bezig.

Kim (en zijn tegenstander) hadden nipt de tijdnood gehaald. In die fase had Kim een pionnetje mee weten te snoepen. Dit pionnetje bleef Kim weliswaar voor, maar het was niet genoeg voor de winst. Uiteindelijk hadden beide partijen nog twee lichte stukken en Kim een extra pion, en werd de vrede getekend.

Een nette 5-3 overwinning waarmee het team in het linker rijtje staat.

Gedetailleerde uitslag:

SV Zevenaar2036-DSC Delft21553-5
1G. Homs2222-Joram op den Kelder22560-1
2M. van Leeuwen2114-Marten Wortel23280-1
3D. Arts2084-Gert Legemaat22400-1
4A. Huysman2046-Kim Meulenbroek2133½-½
5K. Verbeek2001-Patrick de Bas2103½-½
6H. Karssen1958-Richard Oranje2088½-½
7A. Janssen1888-Arno Wiersma2031½-½
8T. Verfürth1974-Walter Anema20651-0

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Henrik on 30-03-2009 at 15:59.

28-03-2009 23:12 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik had enige compensatie voor de pion en offerde een tweede voor meer tegenkansen. Dat had ik in de volgende stelling moeten bekronen:



Hier had ik (met zwart) twee keer op e5 kunnen slaan, aangezien zwart met Te8 het paard op e2 wint.

In plaats hiervan produceerde ik 22 .. De6. Ik wilde de torens verdubbelen, Lg7-f8-c5 spelen en/of Dh3. Na 23.Dd7 stond ik verloren, al probeerde ik het nog lang.

29-03-2009 10:50 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Keurige zege jongens, chapeau!

Quote

Originally posted by Walter


Hier had ik (met zwart) twee keer op e5 kunnen slaan, aangezien zwart met Te8 het paard op e2 wint.

In plaats hiervan produceerde ik 22 .. De6. Ik wilde de torens verdubbelen, Lg7-f8-c5 spelen en/of Dh3. Na 23.Dd7 stond ik verloren, al probeerde ik het nog lang.


Lxe5 fxe5 Dxe5 De3 en dan? Wat mis ik? Verward

Edit:
Juist ja, Dxe3 mis ik Glimlach

Ander vraagje dan maar meteen: wat heeft het derde gedaan?

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by Marco on 29-03-2009 at 17:11.

29-03-2009 17:09 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Marco
Ander vraagje dan maar meteen: wat heeft het derde gedaan?


Voor zover ik weet, heeft het derde met 6-2 verloren.

__________________
The greatest mistake a man can make is to be afraid of making one.

29-03-2009 17:38 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het eerste is hiermee in veilige haven. We zijn zaterdag geen moment in de problemen geweest, alleen Walter zag er niet zo fris uit na zijn vrijwillig afstaan van een pion. zelf had ik volgens fritz de eeuwig schaak kunnen ermijden met een klein plusje al had ik dan halsbrekende toeren goed moeten doorstasan. Beter maar niet op ngaan en een halfje veiligstellen dan maar.
Na afloop rustig aan naar de Arena waar Oranje met 3-0 won van de Mannen in Rokjes.

30-03-2009 09:57 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
HaraldBlauwtand HaraldBlauwtand is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 13-03-2005
aantal berichten: 17

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik had een keer eerder gespeeld tegen mijn tegenstander. Dat was negen jaar geleden toen ik met Hengelo speelde tegen Zevenaar. Die partij werd vanwege wat vuurwerk gestaakt en uiteindelijk door de bond remise verklaard. Nu waren we wat langer bezig maar het resultaat bleef hetzelfde, mede door geknoei mijnerzijds in de tijdnoodfase.

30-03-2009 15:54 HaraldBlauwtand is offline Send an Email to HaraldBlauwtand Search for Posts by HaraldBlauwtand Add HaraldBlauwtand to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller