Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2008-2009 » Walter Anema wint Kolderschaak 2008
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Walter Anema wint Kolderschaak 2008 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Walter Anema heeft de ‘Can I’-finale van 2008 gewonnen. Hij was daarin na een lange strijd te sterk voor Joram op den Kelder.

Voor een uitgebreid verslag zie de toernooisite.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Torenstra jr. on 23-12-2008 at 02:32.

23-12-2008 02:12 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Blijft lastig Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hoe kom je ongeslagen zo'n avond door?
Koel
Alleen maar met een grote mand geluk.
Halleluja
De telkens weer aangepaste regels is voor iedereen lastig, foutloos spelen doet niemand. Alleen maar hopen dat je eigen fouten niet teveel opvallen.
Gekke kerstman
In de eerste ronde ging het al gelijk mis, nou ja bijna.
Met touchdown kon je je koningin (lees: koning) gewoon laten slaan, want dan mag je de koning(in) weer op het bord zetten. Tenzij dat op de eerste rij gebeurt, dan heb je gelijk verloren. Ook al had ik de regel gehoord, ik liet mijn koning(in) gewoon schaak zetten. Gelukkig wilde mijn oppo de koning niet slaan (winst in 1 zet).
Geschokt
Het lijkt eenvoudig: koning en koningin die elkaars rol hebben overgenomen. Toch bleef dat lastig, zo liet ik in ronde 2 pion d5 slaan. Ik dacht dat mijn koning(in) op d8 deze dekte, maar dat was (on-)natuurlijk niet zo.
Frons
In de derde ronde verzon ik een schitterende zelfmat, in samenwerking met een boerendam-schijf. Mijn oppo ging echter voor het eindspel. In de slotstelling had mijn oppo met een verticale damslag nog kunnen winnen, maar hij miste deze mogelijkheid en gaf op. Zelfs na afloop van de derde ronde begreep ik de Friese dam niet zo goed. Geduldig legde ik mijn oppo uit, dat de promotie van mijn pion totaal onschadelijk was, want wat moet je met een dam die alleen over de diagonalen slaat? Pas later realiseerde ik me, dat een FRIESE dam ook recht mag slaan, zoals ook duidelijk was uitgelegd. Het lijkt even lastig om met koning(in) en dam mat te zetten (rand van het bord ziet er veilig uit), maar met simpele zetdwang kan dit prima.
Rockend
Cilinderschaak was een ramp. Gelukkig dat mijn oppo dit ook vond, want hij gaf me achtereenvolgens een pion, een kwal en eeuwig schaak. Daar had ik zeker vrede mee!
Goed zo!
Na de vijfde ronde werd de bedenktijd gehalveerd, en mijn eerstvolgende resultaat was ook een halfje. Met een gewonnen stelling maar slechts 17 seconde over bood ik remise aan, hetgeen door mijn oppo werd aanvaard.
Andere varianten zoals de boerenknollen (pionnen die ook mogen zetten als paard), anarchie (koninklijke boeren) en raadsschimmels Rendier (raadsheren en paarden die soms andersom werken) gingen mij relatief beter af.
Doei
Can-I kan je dan bijna niet meer fout doen. De beste stuurlui staan aan wal: alle omstanders zien winnende zetten waar je zelf blind voor bent. En ze lachen je nog vriendelijk toe ook! Alleen toen ik niet begreep Verward, dat een schaakje afkomstig moest zijn van een prinses (jonge koningin, stiekem gepromoveerd) meende ik iets van leedvermaak te bespeuren.
Rolt met ogen
Eigenlijk is het helemaal niet moeilijk, behalve voor de organisatie. En die heeft verreweg de minste fouten gemaakt!

23-12-2008 21:58 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

volgens mij kun je met alleen 1 dam geen mat zetten?

23-12-2008 23:35 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
volgens mij kun je met alleen 1 dam geen mat zetten?


Klopt, dat hadden Richard en ik ook al geanalyseerd na afloop van de variant. Gewoon koning in de hoek en het beste dat te bereiken is, is pat. Idem voor twee dammen.

Interessanter is dat Friese dam(men) plus loper ook niet kunnen winnen als de vijandige koning in de juiste hoek staat, namelijk de hoek met het hoekveld in de andere kleur dan de velden van de loper.

Overigens: Walter, van harte feliciteerd! Een mooie prestatie om in al het gekolder als enigste staande te blijven.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

24-12-2008 01:31 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Baseman
Klopt, dat hadden Richard en ik ook al geanalyseerd na afloop van de variant. Gewoon koning in de hoek en het beste dat te bereiken is, is pat. Idem voor twee dammen.


Ik denk dat het met 2 friese dammen wel wint, zolang de koning niet meteen een hoek in kan. Je jaagt de koning naar een achterste rij, maar zet op de achterste rij zelf een van je dammen in een hoek. Vervolgens ga je met de koning en de andere dam mat geven. Omdat de koning nu geen hoek heeft om in te vluchten kan je met tempodwang afdwingen dat hij mat gaat op de 2e/7e rij, dan wel de b- of g-lijn.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

24-12-2008 09:31 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Baseman
Gewoon koning in de hoek en het beste dat te bereiken is, is pat. Idem voor twee dammen.

Oeps, de heren critici lijken hier gelijk te hebben. Hoe *** ik me hieruit?
Ach, het zijn de jaren. Vroeger was pat gewonnen (en hoorde je bij Can-I van de ref wanneer iemand was gepromoveerd, zodat er niet opeens een prinses verschijnt).
Nee, dit wordt hem niet, want zo oud ben ik ook weer niet.

Ah! We speelden met dammen, en bij dammen is pat wel gewonnen! IJzersterk argument!
Nee, dit wordt hem niet. AW heeft nog duidelijk gezegd: Het is geen dammen.

FIDE regels:
5.2 De partij is remise als de aan zet zijnde speler geen reglementaire zet kan doen en zijn koning niet schaak staat. Men zegt dat de partij in "pat" eindigt. Dit beëindigt de partij onmiddellijk, vooropgesteld dat de zet waarmee de patpositie werd bereikt, reglementair was.
Je kan dus alleen pat met remise bereiken, indien je volgens de FIDE regels reglementair speelt. Zonder koning (wel een koningin) is bovenstaande regel niet van toepassing.
Nee, dit wordt hem niet. Dit is een azijnpisser argument. Kolderschaak is een superklasse, waarin via polymorfisme en overriding de FIDE regels in de juiste context worden geplaatst.

Ik heb me op het forum gewoon vergist. Mijn inschatting in de arena was juist en dat is de truc: Niet alles snappen, maar aanvoelen waar de schoen wringt.

25-12-2008 15:53 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Untagonklik

Quote

Originally posted by Baseman
Klopt, dat hadden Richard en ik ook al geanalyseerd na afloop van de variant. Gewoon koning in de hoek en het beste dat te bereiken is, is pat. Idem voor twee dammen.


Ik denk dat het met 2 friese dammen wel wint, zolang de koning niet meteen een hoek in kan. Je jaagt de koning naar een achterste rij, maar zet op de achterste rij zelf een van je dammen in een hoek. Vervolgens ga je met de koning en de andere dam mat geven. Omdat de koning nu geen hoek heeft om in te vluchten kan je met tempodwang afdwingen dat hij mat gaat op de 2e/7e rij, dan wel de b- of g-lijn.


Als je kan voorkomen dat de vijandelijke koning de hoek bereikt, kan je inderdaad winnen met twee dammen. Vereiste is dat je daarvoor een 'hok' construeert dat kleiner is dan beide achterste rijen/lijnen. Oftewel dammen op b1 en h8 of dammen op a1 en h7 sluiten de vijandelijke koning af van een hoekveld (a8). Vervolgens kan je via tempodwang mat zetten. Wel opletten dat je bijtijds de vijandelijke koning afhoudt van een doortocht naar een ander hoekveld.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

28-12-2008 00:26 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller