Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » Corus 2004
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Corus 2004 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ted krijgt het druk!

Twee berichten van de Corus-website:

Due to the promotion regulations of 2003 the following players will be invited for the 2004 tournament:
Grandmaster A-group: Zhang Zhong (China)
Grandmaster B-group: Lobron (Germany)
Grandmaster C-group: Barendse (Netherlands) and Etmans (Netherlands)


The Organization of the Corus Chess Tournament is happy and proud to announce that the previously called Invitatietienkamp or Invitation tens will be enlarged from 10 players to 14 players. The new name of the group will be Grandmaster group C.

13-06-2003 21:38 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Debuut laatbloeier Barendse op grootmeesterniveau Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

www.coruschess.com - Tom Bottema - 12 juni 2003

Een opvallende verschijning in de grootmeestergroep C van het Corus schaaktoernooi 2004 zal ongetwijfeld Ted Barendse zijn. Met zijn rating van ruim 2200 krijgt hij het weliswaar waarschijnlijk zwaar, maar verdiend heeft hij zijn plaats ten volle: de Delftenaar was in januari, net als Maarten Etmans overigens, winnaar van een van de twee tienkampen in de eerste klasse, waardoor hij promoveerde. Bekend bij het grote publiek is hij echter nog niet.

Barendse is een beetje een laatbloeier. "Ik ben nu 46 en mijn rating is, hoewel relatief stabiel, met 2216 op zijn hoogste punt ooit beland", legt Barendse uit. "Daarnaast ben ik pas met schaken begonnen toen ik 15 was, wat natuurlijk rijkelijk laat was." Niettemin ging het toch nog redelijk snel met de schaakontwikkeling van Barendse vanaf dat moment. Na een paar keer clubkampioen van de schaakclub Schaakmat in Naaldwijk te zijn geworden, debuteerde hij op 23-jarige leeftijd in dienst van Den Haag in de eerste klasse van de KNSB-competitie. "Maar die was toen, ik spreek van 1980, nog lang niet zo sterk als nu hoor", relativeert Barendse. "Met 2000 kon je vanaf bord 4 nog heel redelijk meekomen."

Een paar jaar later kwam Barendse in aanraking met DSC, de club uit Delft die hij tot de dag van vandaag trouw is gebleven. "Ik was inmiddels schaakleraar geworden én woonachtig in Delft", verklaart de accountmanager van de Dienst Technische Ondersteuning van de TU Delft zijn overstap naar die club. "DSC vond dat weleen interessante combinatie en huurde mij in om les te komen geven. Ik vond het er zo gezellig dat ik als snel besloot lid van de club te worden."

Barendse ontdekte het Corus toernooi zeven jaar geleden en houdt sindsdien elk jaar vakantie in januari in Wijk aan Zee, met als hoogtepunt dus de promotie naar de C-groep die hij vorig jaar wist te bewerkstelligen. "In de reserve-meestergroep die destijds nog gehouden werd, ben ik met 4 remises en 5 nederlagen een keer vrijwel onderaan geëindigd", bekent Barendse. "De C-groep van nu is in principe zwaarder dan de reserve-meestergroep, omdat in de C-groep een nederlaag niet leidt tot een zwakkere tegenstander. Meedoen is echter verschrikkelijk leuk en ik denk dat ik me voor de verandering maar eens ga voorbereiden."

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

16-06-2003 09:54 Corniel is online Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller