Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2007-2008 » Clubkampioen Joram op den Kelder presenteert de Najdorf
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Clubkampioen Joram op den Kelder presenteert de Najdorf Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De laatste avond van het Zomervarianten Ontdekkingstoernooi werd door clubkampioen Joram op den Kelder ingeleid. Joram bracht een variant van de Najdorf op het bord. De volgende stelling werd door de deelnemers uitgespeeld:

zwart aan zet


Een uitgebreid verslag en de uitslagen zijn te vinden op de toernooisite.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

13-08-2007 23:41 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was een leerzame avond, met een leuke variant. Zelf mocht ik voor de tweede keer dit toernooi aantreden tegen Adriaan (ter Mors). Dat vond ik wel prima, al was het maar omdat ik de kans kreeg de (natuurlijk!) ontrechte 0-2 van de vorige keer recht te zetten.

Nobel-Ter Mors
Delft 2007


Na 18.a4


Ik probeerde het door Joram onderwezene goed uit te voeren. Dus tweede zwakte creeren met 18.a4, aangezien de loper nog steeds hangt. Fritz komt aan met 18...h4!? waarna het logisch lijkt om 19.axb5 axb5 te spelen, maar dan? 19.xh4 xh4 speelt zwart in de kaart en ook na 19.b4 heb ik liever de zwarte stukken. Conclusie: in plaats van a4 beter 18.e7+ kunnen spelen. Gelukkig speelde Adriaan iets anders.
18...h8? 19.xe7 xe7 20.axb5 axb5 21.a6 c8?!



Adriaan heeft niet onder de druk uit kunnen komen, en door middel van een kleine combo win ik een pion, en behoud ik de prettigere stelling:
22.xc6! xc6 23.xe5
Met al pointe natuurlijk dat pion d6 gepend staat. Later won ik door een mat op de onderste rij dreiging ook nog een tweede pion en ging het verder soepeltjes.

In de tweede partij kreeg ik een kans om d6-d5 te spelen. Dat was zeer vriendelijk, zeker omdat wit direct terugnam. Daarna stond ie minder en kreeg ik aanval. Dat heb ik maar uitgebuit. Grijns

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

14-08-2007 21:40 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller