Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2006-2007 » DSC1 tweede na ruime overwinning op DD 1
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

DSC1 tweede na ruime overwinning op DD 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het eerste team van DSC heeft het seizoen afgesloten met een ruime 5½-2½ overwinning op DD 1. Bij een overwinning van 5-3 (of meer) zou DSC de Hagenaars op de ranglijst passeren, maar moest afgewacht worden of Oegstgeest in Rotterdam punten zou laten liggen. Oegstgeest won echter, en is daarmee kampioen van de klasse.

De wedstrijd begon met een vlotte remise van Marten Wortel. Marten overzag in de opening een bekend thema in de opening. Het betekende dame-verlies. Hij kreeg er wel een toren en een paard voor terug, maar goed stond hij allerminst. Zijn tegenstander dacht echter te vroeg de buit binnen te hebben. In de overtuiging een winnende variant te hebben had hij een tussenschaak van Marten gemist. Toen hij het wel zag kon hij een opgespeeld paard niet meer redden, en moest hij wel genoegen nemen met zetherhaling.

Arend van Dop was de tweede die een halfje aan het DSC-totaal toevoegde. Arend kwam wat moeizaam uit de opening, waarna hij de stelling maar openbrak. Zijn tegenstader wist daar geen voordeel uit te halen, en met wederzijdse tijdnood naderend werd tot remise besloten.

Jan-Peter van Zandwijk en Gert Legemaat brachten DSC vervolgens op een comfortabele voorsprong. Gert had vanuit de opening een pion voorsprong, maar de stelling op het bord was lastig. Toen zijn tegenstander na een subtiele zet van Gert een dreiging overzag moest deze een dame inleveren tegen twee stukken. Daarna was het snel gebeurd.

Jan-Peter had eveneens een scherpe stelling op het bord. Het oogde op momenten niet zo goed omdat Jan-Peter ontwikkelingsachterstand had. Het was echter de witte koningsonveiligheid die beslissend bleek in de stelling. Jan-Peter kon profiteren van het gebrek aan vededigende houtjes rond de witte monarch en bracht DSC op 1-3.

Bij Joram op den Kelder kwam na een spannende pot eeuwig schaak op het bord. Joram won in het middenspel een pionnetje, maar wits dame kwam binnen bij de zwarte koning. Die moest tevens een paard blijven dekken. Het resultaat was een half punt.

De 1½-3½ bleef de nodige tijd op het bord staan. Kees van der Meer had op bord zes een middenspel met wellicht een klein minnetje. Op bord twee was Leo Hofland een slechte opening teboven gekomen en stond in een iets beter eindspel, en op bord drie haalde Chiel van Oosterom de tijdcontrole net met een pionnetje meer in een niet zo solide-ogende stelling. De taxatie van de teamleider dat drie halfjes moesten kunnen bleek geen goede. Alle drie de partijen kenden een winnaar.

Als eerste was Kees van der Meer klaar. Kees had lange tijd een gelijkwaardige stelling gehad. Hij leek echter af te wikkelen naar een stelling met de dames op het bord waarin hij een iets beter paard erbij had, en zijn tegenstander een iets mindere loper. Alle stukken gingen echter van het bord, waarna hij in een verloren pionneneindspel terecht kwam.

Op bord twee won Leo Hofland. Leo had in de opening een witte zet overzien en was gedrukt komen te staan. Hij had een pion gegegeven om een stevige stelling in te kunnen nemen, waarop wit de dame-vleugel had dichtgeschoven. Dat vergemakkelijkte Leo's verdediging. Toen wit vrijwillig de dames ruilde waren al Leo's problemen voorbij en stond hij waarschijnlijk al ietsje beter. Wit ruilde echter ook nog de torens, waarna Leo een beter eindspel had dat hij vervolgens won.

Chiel van Oosterom was als laaste bezig. Nadat hij de tijdcontrole gehaald had ging hij er eens goed voor zitten. De stelling leek niet veel beter voor Chiel, maar langzaam maar zeker kwam hij wat beter te staan. Het duurde tot de tweede tijdnoodfase, maar toen was zijn stelling dusdanig verbeterd dat hij de winst binnen kon halen.

De einduitslag werd daarmee 2½-5½. Daarmee bleken zowel DD 1 als DSC1 naast de titel te grijpen. Oegstgeest won met 4½-3½ van Rotterdam 2, en eindigde daarmee een matchpunt voor beide HSB-teams.


 DD 12154-DSC121982½-5½
1Rogier van Egmond2231-Marten Wortel2334½-½
2Henk Happel2173-Leo Hofland21900-1
3Gerrit Prakken2188-Chiel van Oosterom23360-1
4Edgar Blokhuis2297-Joram op den Kelder2172½-½
5Ronald Dickhoff2134-Arend van Dop2183½-½
6Jean Paul Drenth2115-Kees van der Meer20441-0
7Hans Segers1999-Gert Legemaat21610-1
8Lars Vistisen2098-Jan-Peter van Zandwijk21670-1

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

12-05-2007 21:55 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mooi resultaat!

12-05-2007 22:25 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het is wel het seizoen van de halfjes. DSC2 en DSC3 missen het kampioenschap op een eigen halfje en DSC1 op een halfje (teveel) van de concurrent.

Balen. Depri

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

12-05-2007 22:26 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Teun Teun is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 25-06-2003
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Alhoewel jullie daar natuurlijk niet op zitten te wachten Huil , toch een woord van dank namens Oegstgeest Tong 2 . Wij wisten regelmatig van Rotterdam te winnen, via 2 - 0 en 2,5 - 1,5 naar 4,5 - 1,5 na de tijdcontrole. Rotterdam was hiermee gedegradeerd Gemeen .

Het wachten was voor ons op een overwinning van DSC, en die kwam er inderdaad Ja!

Een gek seizoen, wij startten als underdog met een verrassing tegen DSC in ronde 1 (4,5 - 3,5), en dat bleek uiteindelijk precies voldoende Draaiend hoofd .

Met kampioenschappen voor team 1 en 2 was dit een topseizoen voor Oegstgeest, voor DSC is het zo nipt missen van drie titels natuurlijk heel zuur. Volgend jaar beter, hoop ik!

12-05-2007 22:48 Teun is offline Send an Email to Teun Homepage of Teun Search for Posts by Teun Add Teun to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn voorlopig laatste externe partij voor DSC was bepaald geen vlekkeloze:
In de opening speelde Gerrit Prakken een manoeuvre waardoor hij uiteindelijk 2 tempi achter kwam op een theoretisch bekende stelling uit een andere variant. Daar profiteerde ik achteraf gezien helemaal niet met de juiste zetten van, maar tijdens de partij schatte ik mijn stelling in het begin alles nog (veel te) lang rooskleurig in.
Stelling na mijn 21e zet:


van Oosterom-Prakken


Ik dacht dat ik een pion voorstond en bovendien een sterk paard had. In werkelijkheid heeft zwart flinke compensatie. Zijn volgende zetten waren f5, Ta7, fxg4 en b3. Zonder mijn zetten erbij te hebben kan je al wel aanvoelen dat mijn stelling min of meer finaal uit elkaar geslagen werd. Ik verdedigde nog redelijk, maar de stelling die we na zijn 40e zet overhielden was een stuk beter voor mij dan hij had hoeven toelaten:



Wit heeft nog steeds een pion meer, weliswaar een totaal onzinnige dubbelpion, maar toch, dit is al een mirakel op zich. We begonnen maar een beetje te manoeuvreren en daarbij passeerden allerlei zetten die het daglicht eigenlijk niet konden verdragen, bijvoorbeeld:



Ik speelde hier 48.Pc2?? , waarna de pion op g4 natuurlijk helemaal niet immuun was zoals ik even na mijn zet zag, zwart kan gewoon 48...Lxg4+ 49. Kg3 Te4 spelen, waarna het eerder wit is die zal moeten bikkelen. Mijn tegenstander deed echter mee en speelde 48...Td6??
Na weer wat manoeuvreren, had hij een aantal remise-mogelijkheden gemist en toen probeerde hij het juist met een remise-aanbod. Gezien het feit dat mij zojuist ter ore gekomen was dat Oegstgeest gewonnen had, wilde ik het nog wel even proberen.



Ik sloeg remise af en speelde 53. Pb6 . Na 53...Le8! is er nu nog niet zoveel aan de hand, maar andere zetten leveren zwart problemen op, bijv 53...Lb5?? 54. Txb5 +- maar ook 53...Ld1+ 54. Ke3 slaan op g4 levert nu b5 en doorlopen op, dus 54...Td6 Nu had ik natuurlijk 55. b5 axb5 56. Txb5 met zeer gewonnen stelling kunnen doen, maar dat verzuimde ik en de stelling was daardoor zelfs nog ergens even remise te houden, maar uiteindelijk kwam er in de tweede tijdnoodfase toch winst.



65. b5 axb5 66. a6 b4? anderen zetten zouden trouwens ook wel makkelijk verloren hebben 67. Pc6+ Kd6 68. a7 1-0

13-05-2007 18:57 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Dsc 222 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Fraaie tweede plaatsen voor DSC1, 2 en 3, zoals voorzien na het rampenweekend in april.
Bij nader inzien was DSC222 een mooi motto geweest, en een mooie zegenwens, voor het jaar dat onze schaakclub 111 jaar oud werd.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

14-05-2007 07:49 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het is maar hoe je het bekijkt:

DSC4, 5 en 6 hebben wel gezorgd voor een DSC111.

En in totaal een DSC 222111441 vind ik een schitterend resultaat!

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Marco on 14-05-2007 at 10:17.

14-05-2007 10:17 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

222111441 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De naam van onze schaakclub is al vaker onderwerp van discussie geweest. Het is de Delftsche Schaakclub, maar dat is geen naam. We moeten nog een naam hebben.
Het voorstel is nu DSC222111441. Ik ben voor!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

14-05-2007 11:44 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC BBBAAADDA

14-05-2007 15:55 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller