Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2006-2007 » DSC4 verslaat Promotie 5 met ruime cijfers
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

DSC4 verslaat Promotie 5 met ruime cijfers Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het vierde heeft tegen het Zoetermeerse Promotie 5 een ruime en degelijke overwinning geboekt. Mindere openingen werden omgezet in betere stellingen, en betere stellingen in volle punten. Het resultaat was een 6-2 eindstand.

De wedstrijd begon met een remise van Jan-Pieter de Vries. Na de rookwolken van de opening stond het materieel gelijk, maar had Jan-Pieter een zwakke geďsoleerde a-pion. Hij wist echter de lichte stukken te ruilen, waarna de pion goed te verdedigen was en de vrede werd getekend.

Niet veel later kwam DSC4 op voorsprong. Op het eerste bord was Arno Wiersma wel goed uit de opening gekomen, en toen zijn tegenstander de ontwikkeling van zijn paard op b8 te lang uitstelde ging het mis; Arno won een pion. Een op het oog interessant klein kwaliteitsoffer van zijn tegenstander dat volgde werd met een smerige combinatie beantwoord waarna de stukken even later in het doosje konden.

Teamcaptain René van Alfen was zonder al teveel voordeel uit de opening gekomen, en kwam toen de tijdnoodfase voorzichtig om de hoek kwam kijken remise overeen met zijn tegenstander. Gezien de stelling een logische overeenkomst.

Daarna werd de overwinning voor DSC in rap tempo binnengehaald. Invaller Edgar Huisman speelde een leuke scherpe pot waarin hij de bovenliggende partij was. Toen hij een paard van zijn tegenstander in de problemen bracht dacht deze een smerige truc te hebben. Die werkte echter niet, waarna Edgars tegenstander een paard minder had.

Het eerste matchpunt werd daarna veiliggesteld door Simon Broos. Simon had na een matige opening goed gespeeld en een pionnetje meegesnoept. Dat ging, ondersteund door wat stukken, aan de wandel. Het leverde nog een pionnetje op, en niet veel later de partij.

Het andere matchpunt werd door Rob Smits binnengehaald. Ook hij had een leuke scherpe pot, waarin hij wat actiever leek te staan. Rob speelde geconcentreerd verder, en wist na een pion te hebbeb gewonnen af te wikkelen naar een gewonnen toreneindspel.

Pieter Quist was op bord 8 niet geweldig uit de opening gekomen, maar herstelde zich netjes. Bijkomend voordeel was dat hij steeds een ruime tijdsvoorsprong had (ja, echt waar!). Hij had het loperpaar overgehouden, en toen hij dat kom activeren nam hij het initiatief over en won de partij.

De enige nederlaag was voor Bart Meulemans. Hij speelde een leuke pot op het tweede bord, waarbij beide koningen niet echt veilig stonden. Zijn tegenstander had echter een vervelende voorpost met zijn pion op g6, en in alle verwikkelingen ging het helaas mis voor Bart.

Een mooie 6-2 overwinning, waardoor we hopelijk in de laatste ronde al aan 4-4 genoeg hebben. Tegelijkertijd speelde Promotie 3 tegen Rijswijk 3. Die wedstrijd eindigde in 4-4.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

27-03-2007 23:19 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn (helaas verloren) partij was in het begin een potje schuiven, en ik moet eerlijk bekennen dat ik daar niet altijd goed in ben. Toch viel de stelling mee, en bleek mijn tegenstander iets ongeduldiger dan ik toen hij met zijn rochadepionnen naar voor stormde. Te vroeg, naar mijn mening tijdens, en die van Fritz na de partij (en niet andersom Tong 2 ), en objectief komt zwart beter te staan. Het probleem was dat het pad daarnaartoe nogal nauw was, en ik misstapte. Daarna ook nog een grapje overzien, maar veel maakte het niet meer uit.
6-2 is mooi, 7-1 was mooier geweest, maar hoe dan ook: het draait allemaal om 20 april.

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

28-03-2007 14:09 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

RE: DSC4 verslaat Promotie 5 met ruime cijfers Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd mannen! Tot ziens in Zoetermeer ;-)

Quote

Originally posted by Untagonklik
Pieter Quist was ... dat hij steeds een ruime tijdsvoorsprong had (ja, echt waar!).


Hmm, scherven, wereldbeeld...
Geschokt

28-03-2007 15:14 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Quist met tijdvoorsprong Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik zou bijna zweren dat er sprake was van een hallucinatie van onze verslaggever.

En Martin, ik heb zojuist mijn kleine globe (een view daarop dan) in de prullenbak gegooid. Dus je staat niet alleen.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

28-03-2007 16:24 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

RE: Quist met tijdvoorsprong Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
Ik zou bijna zweren dat er sprake was van een hallucinatie van onze verslaggever.


Ik was bij dat historisch moment, en het klopt echt wel.

OK, het moet wat gerelativeerd worden (Pieters tegenstander vertrok met ongeveer 25 minuten achterstand), maar toch...

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

29-03-2007 22:46 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DD 4 speelde gisterenavond 4-4; 4-4 is dus genoeg in de laatste ronde heren!

30-03-2007 07:41 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Oh dat zie ik nu pas hier staan, maak daar net melding van in het andere draadje Lach

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

30-03-2007 14:15 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik had liever gezien dat Haege Ooievaar een halfje meer had gehaald... Maar goed, we hebben alles in eigen hand. Dan de laatste maar gewoon winnen (op 4-4 spelen is niet zo verstandig).

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

30-03-2007 15:43 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ja, klopt Arno, maar in elk geval beter dan een 7,5 voor DD. Nu gewoon simpelweg winnen Lach

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

30-03-2007 16:47 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

alles in eigen hand en 4-4 is ook genoeg ! Veel succes de laatste ronde !

04-04-2007 16:16 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller