Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2006-2007 » DSC6 overtuigend kampioen na overwinning op Lierse 2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (2): « previous 1 [2]
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat had ik gemist (dat van Martins edit). Remise lijkt voor wit haalbaar als ie de de a-pion opgeeft en doormiddel van oppositie zorgt dat de zwarte koning niet kan ontsnappen. Als ie voor de zwartveldige pionnen op de koningsvleugel gaat echter gaat ie er hard vanaf.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

14-03-2007 14:05 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ehm, dat lijkt me niet.

Pion a4 is na Kc3 reddeloos verloren. De pion op a7 moet je vervolgens tegen houden met de koning. (Tegenhouden met alleen de loper kan volgens mij niet)
Als je dan de zaken af gaat wachten lijkt het me dat zwart je koningsvleugel gaat verorberen.

Na Kd3 kan wit m.i. via tegenspel een vrijpion creëren op de koningsvleugel en zo remise afdwingen. Na Kc3 zie ik die mogelijk helaas wat minder, maar misschien kan het wel.

E.e.a. is niet gestaafd door analyse met frits of bord.

14-03-2007 14:11 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Punt is dat je de koning kan opsluiten:

1...Kc3 2.f4 f6 3.Ke2 Kb3 4.Kd3 Kxa4 5.Kc4!



Het gaat me even niet om deze zettenreeks, daar is wellicht nog van alles in te verbeteren, maar als je de witte pion op wit laat staan kan deze alleen gewonnen worden door met de koning op de a-lijn te gaan staan. Door middel van oppositie kan je de koning daar dan houden en kan zwart nooit promoveren. Als je met wit gaat jagen op de pionnen op de koningsvleugel heb je daar geen tijd voor en dan zal de pion wel promoveren.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

14-03-2007 14:51 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En na Ld6 schuif je door... lastig. Ja, dat zal wel remise maken. Edit: Alhoewel, als die koning weg kan lopen heeft wit toch wel een probleem.

14-03-2007 15:03 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Maar, dat het is best lastig te zien dat je dus de pion moet geven om remise te maken. In de analyse gaf Johans tegenstander dan ook aan dat ie dacht dat ie de pionnen zou kunnen op halen op de koningsvleugel en dan gaf ie zn loper wel weer een keer.

Maar dat klopt niet: je wint er maar een, en zwart bevrijdt zn koning en heeft een loper om zn vrijpion op de zwarte velden te beschermen: 0-1

Schaken gaat niet om waarheidsvinding maar om de strijd tussen twee spelers.

Trouwens ook ovor mn eigen partij:

Nobel-De Jong
Delft 2007


11...Lxc3?? 12.Pxc3 Db3 13.Kd2

Zwart dacht een stuk terug te winnen, maar hellaas: zowel na de tekstzet als na 13.Lxe7 Pxe7 14.Tc1 staat wit een gezond stuk voor. Daarna duurde het nog zeven zetten.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

14-03-2007 15:07 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de analyse gaat het echter wel om waarheidsvinding.
Die pion op h2 lijkt me echter vergiftigd vanwege Lb2 Le5 Lxe5 en wit wint. Als je f6 moet laten staan heb je ook wel een probleem met al die pionnen op zwart en je koning uit de buurt.

Echter, ik ben nog niet geheel overtuigd dat zwart zijn koning niet kan bevrijden in bv de variant met Le5, maar ach.

14-03-2007 15:11 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

We zijn het eens hoor Martin. Ik vind alleen dat het verhaal van Johans tegenstander illustreert dat het bijna altijd de moeite loont om door te spelen. Sterker nog ik ben er van overtuigd dat Johan gewonnen had als ie had doorgespeeld. Maarja, as: is verbrander turf.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

14-03-2007 15:17 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Waarschijnlijk had hij inderdaad wel gewonnen, ook wel omdat zijn tegenstander niet echt raad wist met de snel voortschrijdende klok.
Maar als je weet dat je ploeg kampioen is als je het remiseaanbod aanvaart, dan moet je toch al wel een heel sterke winstweg zien om het aanbod af te slaan.
Ik denk dan ook dat Johan de juiste keuze gemaakt heeft om zeker de champagne niet te mislopen Ja!

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

14-03-2007 15:48 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
Punt is dat je de koning kan opsluiten:

1...Kc3 2.f4 f6 3.Ke2 Kb3 4.Kd3 Kxa4 5.Kc4!



Is dit volledig geFritzt? Er zitten namelijk heel wat subtiliteiten in de stelling, bijv. 2. ... Le7. Dan dreigt de koning via b6 (of a6-b7) te ontsnappen. Wit moet reageren via Le3 (a6) Lc1 om dit te voorkomen. Misschien dat zwart dan weer op het goede moment op f4 kan slaan. Kortom, nog flink wat rekenwerk voor de boeg en zeker niet een oversimplificering 'wit kan oppositie houden, dus is het remise'.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

16-03-2007 19:08 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nee Base. Wel gecheckt of het geen nonesense is, maar niet in den treure geplugd.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

16-03-2007 20:02 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Pages (2): « previous 1 [2]  
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller