Delfts Schaakforum » DSC Forum » Jeugd » Jeugdclubcompetitie AB; DSC interregionaal
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Jeugdclubcompetitie AB; DSC interregionaal Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het DSC AB-team(t/m 20 jaar) kreeg dit jaar na een 2de plaats in de HSB een vrijplaats toebedeeld.
Kortom; een team bestaande uit Joram op den Kelder, Marco Anink, Diederik van Heijgen, Gabriele de Boo en Leonie Beck speelt tegenwoordig in de Promotieklasse NoordWest van de KNSB.
Voorlopig staan we na een 2-2 tegen Rijswijk, een 4-0 overwinning op Leiderdorp 2 en een 1-3 nederlaag tegen Schaakmat Alkmaar op 50%.
Er volgen nog 2 speeldagen met in totaal 4 rondes, waarin DSC zal moeten trachten zich te handhaven.
Van de 8 teams degraderen namelijk de nummers
6, 7 en 8; en van de 4 verschillende promotieklassen ook nog eens de 2 slechtste nummers 5 ... Frons
Op 16 november en 7 december zal de jeugd weer moeten aantreden. Ik houd U op de hoogte. Happy

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

19-10-2002 13:17 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Inmiddels hebben ook ronde 4 en 5 plaatsgevonden. Onder de bezielende leiding van Kees vd Meer (waarvoor dank!) werd eerst Moerkapelle met 2,5-1,5 teruggewezen, waarna Promotie onverwachts op een 2-2 gelijkspel werd gehouden. Nog niets is helemaal zeker, maar het moet vreemd lopen wil dit team nog degraderen...

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

17-11-2002 14:50 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Vormbehoud DSC AB-jeugd in 4e en 5e ronde Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op zarterdag 16 november speelde de DSC AB jeugd de vierde en de vijfde ronde in de promotieklasse van de AB jeugdcompetitie. De drie voorgaande ronden hadden 3 matchpunten en 7 bordpunten opgeleverd; in jargon 0 en +1 ten opzichte van de middenscore 3 en 6.
Nadat de heer De Boo ons vroeg naar Sjelter in Leiderdorp had gebracht (waarvoor dank), werd aangetreden tegen Moerkapelle. Joram op de Kelder maakte in een versnelde drakenvariant met een hele aardige combinatie een pion buit en kreeg een toren erbij aangeboden. Zijn tegenstander speelde onverdroten door, want zo te zien is er in Leiderdorp niet veel anders dan schaken, maar Joram maakte het snel af. Marco Anink had na een Grünfeld-Indiër een tweesnijdend eindspel, dat hij had kunnen winnen - na het laatste onzorgvuldigheid werd een remise bijgeschreven. Diederik van Heijgen en zijn tegenstander (Siciliaans met 4...e5; 5. Pc6: ) waren niet bang van tactische complicaties. Na een leuke pot, waarin Diederik steeds de leiding had, won hij keurig netjes een eindspel met ongelijke lopers. Daar verdient hij een compliment voor. Dus dat was 2½; de winst was binnen.
DSC - Moerkapelle 2½ - 1½ :
1. J. op den Kelder - M. Rensen 1-0
2. M. Anink - B. Weijermars ½ - ½
3. D. van Heijgen - R. Droog 1-0
4. G. de Boo - K. Bakker 0-1

We spelen 35 in 1½ uur en daarna 30 minuten pp uitvluggeren. Zodoende was er des middags tijd voor nog een ronde en werd er aangetreden tegen Promotie. Dat team zag er wat sterker uit dan Moerkapelle. Ik had 's ochtends, bij de vierde ronde, hun partijen gevolgd; ik vond dat zij rustig en beheerst een volwassen soort schaak speelden. De Promotie-spelers speelden beheerst, aanvankelijk weinig zetten in veel tijd en hadden op een aantal borden voordeel, er ging echter iets mis toen zij veel zetten in weinig tijd moesten doen; hen leverde de ochtendronde verlies op.
Toch had ik de indruk dat de wedstrijd voor de onzen een hele kluif zou worden. Na een half uurtje stonden drie borden van DSC al iets minder. Marco Anink wikkelde na de Alapin-Siciliaan met d5 echter keurig af naar remise. Joram bleek enorm in vorm: de pion die hij offerde was zo giftig als een paddestoel. Alle paddestoelen zijn natuurlijk eetbaar, maar sommige soorten helaas slechts een keer. Dit op het oog kostelijke exemplaar werd smakelijk genuttigd. Deze daad werd door Joram met een razendscherpe combinatie weerlegd; dat leverde zomaar ineens een stuk op. Dat was de tweede scalp op een dag! Gabriele de Boo heeft slecht gestaan, vermeed onnodige wanhoopsacties en fouten en kwam terug in de partij. Daar was het team heel tevreden over. In een toreneindspel heeft hij zelfs nog kleine winstkansen gehad met zijn pionnetje meer, maar duidelijk was het niet. Beide tegenstanders ontweken valkuilen en uiteindelijk werd remise bereikt. Dat was een gelijk spel voor het team.
Promotie - DSC2 - 2
1. T. Leenman - J. op den Kelder 0-1
2. R. Tan - M. Anink ½ - ½
3. J. Leenman - D,. van Heijgen 1-0
4. J. Snijdewind - G. de Boo ½ - ½

DSC jeugd AB staat nu op de derde plaats met +1 en +1½. Mooi plekje.
Tenslotte iets over eindspelen. Die bleken ditmaal van belang! Hoe wint men een eindspel met ongelijke lopers en een pionnetje meer? Diederik had twee vrijpionnen, zijn tegenstander één. Hij zag kans uit te komen op de stelling Wit: Kf1, Lb3, p. e4, g2, h3 en Zwart: Kg3, Le3, p. a3, d3, e5, h4. De vijandelijke vrijpion is nu onschadelijk. Met twee vrijpionnen wint men door zetdwang: Diederik speelde 1... Lf2 waarmee alles duidelijk werd. Een klassieke stelling voor dit type is bijvoorbeeld Wit: Kc4, Lb1 Zwart: Ke3, Le7 p. d4 en a3. Wit is in zetdwang en zwart draagt de beurt over aan wit door 1... Lf8 of zo.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

18-11-2002 09:44 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Waarde Kees, kan jij (via Diederik) aan die partij komen, voor in het clubblad? En kan ik dan de boverstaande tekst integraal overnemen, of wil je er dan nog iets aan weizigen?

edit: (altijd lastig zo'n naam)

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

18-11-2002 12:40 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Klasse jongens! Alweer 3 matchpunten erbij. Dat geeft een lekker gevoel voor de laatste ronden lijkt me; degradatie kan al bijna niet meer denk ik.

Ook dat gelijkspel tegen Promotie zal wel lekker zijn geweest; ze waren toch één van de favorieten. Ik ben benieuwd wat jullie de laatste twee wedstrijden er nog bij scoren. Zit er misschien nog een tweede plek in? Glimlach

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

18-11-2002 14:56 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nou heb ik nog eens gekeken...de situatie is iets minder rooskleurig dan ik aanvankelijk dacht. We moeten nog tegen Leiderdorp 1, dat (met een gemiddelde rating van 1900) tot nu aan toe alles gewonnen heeft; en tegen Het Witte Paard. Winnen we daarvan, een team van vergelijkbare sterkte, dan is handhaving een feit. Zoniet, dan moeten we hopen dat Rijswijk niet alsnog langszij komt. En zelfs dan zijn we vijfde en moeten we hopen dat we bij de beste 2 nrs. 5 van de 4 poules zitten ... kortom we zijn nog lang niet klaar... Draaiend hoofd

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

18-11-2002 18:07 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Kom op... Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Rijswijk langszij komen? Je bedoelt dat Rijswijk even van Leiderdorp 1 gaat winnen? Tikkeltje optimistisch. Kunnen wij trouwens ook. Rijswijk komt er niet meer bij. Daarom was dat gelijk spel tegen Promotie zo waardevol.
En slechtste nummer 5 worden (bij klein verlies tegen HWP) is niet eenvoudig. De slechtste nummer 5 zal wel uit middennoord komen. Kijk maar...

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

19-11-2002 11:21 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Rijswijk kan ons op bordpunten voorbijgaan wanneer ze Leiderdorp 1 op 2-2 houden en van Moerkapelle winnen...en bij het rangschikken van de nummers 5 vallen de resultaten tegen de nummers 7 en 8 uit de poule weg. Maar bij winst tegen HWP kan het feest losbarsten Lach Draaiend hoofd Happy

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

19-11-2002 21:24 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Jeugd-AB team wordt 3e! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gisteren (7 december) werd de laatste ronde van de jeugdclubcompetitie voor AB-teams gespeeld. Wederom togen vier DSC-ers en een ''niet spelende kapitein'' naar Leiderdorp. Het team stond er goed voor, maar was niet zeker van handhaving. DSC begon als derde, met evenveel matchpunten als Promotie, maar een half bordpuntje meer. Het Witte Paard uit Haarlem volgde met een matchpunt en anderhalf bordpunt minder. De vijfde plaats kan echter degradatie opleveren in deze competitie, dus was het zaak de eerste wedstrijd te winnen. Die was belangrijk, want de wedstrijd werd gespeeld tegen Het Witte Paard. Bij winst zou DSC zeker boven de vijfde plaats eindigen. Winst was ook wel handig omdat de laatste wedstrijd tegen Leiderdorp 1 moest worden gespeeld, en dat team had alle wedstrijden gewonnen.

De wedstrijd tegen Het Witte Paard verliep redelijk voorspoedig. Joram ging weliswaar verrassend onderuit op het eerste bord, maar Marco en Gabriële wonnen hun partij in het eindspel. Met de remise van Diederik waren de twee matchpunten binnen en was handhaving een feit!!!

De tweede wedstrijd moest het team zoals gezegd tegen Leiderdorp 1. Een zware tegenstander, maar Joram en Marco haalden een heel en een half punt binnen. Wel een nederlaag dus, maar slechts een kleine.

De eindstand leverde DSC een gedeelde derde plaats op met Promotie: evenveel punten, evenveel bordpunten, onderling resultaat 2-2. Resultaat was dat er geloot moest worden. Het lot was DSC goed gezind, want DSC werd derde en mocht een fraaie beker mee naar huis nemen!

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

08-12-2002 14:56 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Gelukwens Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Keurig, mannen en vrouw. Een derde plekje vind ik heel fraai.
Het doet me genoegen dat je Promotie met onzichtbaar verschil bent voorgebleven.
Er is nog geen eindstand op de KNSB webstek. De afstand tot nummer 5 kan ik dus niet berekenen, en ook niet of een 5e plek lethaal is.
Maar, wat ik schreef, heel mooi. Mijn gelukwensen.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

09-12-2002 11:37 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller