Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2005-2006 » Interne competitie (14): Opnieuw zeges voor René Torenstra en Kees van der Meer
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (14): Opnieuw zeges voor René Torenstra en Kees van der Meer Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De koplopers in de interne competitie, René Torenstra en Kees van der Meer, boekten beiden wederom een overwinning. René versloeg Marco Anink, terwijl Kees clubkampioen Gert Legemaat wist te verslaan. De overwinning van Kees was echter geenszins gemakkelijk. Gert stond zeer goed, maar zag zijn stukoffer niet doorslaan en bleef daardoor uiteindelijk met lege handen achter.

De nummer drie in de stand, Jan-Pieter de Vries, moest het afleggen tegen Arno Wiersma.

Alle uitslagen vindt u hieronder:
 wit zwartuitslag
1Kees van der Meer-Gert Legemaat1-0
2Ted Barendse-Chiel van Oosterom0-1
3Patrick de Bas-Frank van Zutphen½-½
4Pieter Buzing-Bob Voogt0-1
5Martin Glimmerveen-Joram op den Kelder0-1
6Jaap Flohil-Pieter Goossens0-1
7Arno Wiersma-Jan-Pieter de Vries1-0
8René van Alfen-Jan-Willem Weenink0-1
9Walter Anema-Hora Vlam½-½
10Marco Anink-René Torenstra0-1
11Mark Versteegh-Simon Broos1-0
12Henrik Tamerus-Annamaria Dokman1-0
13Johan van de Pol-Diederik van Heijgen1-0
14Jack Duijvestijn-Albert Kemeling½-½
15Theo Rekveldt-Wim Meijer½-½
16Vitaly Kalikmanov-Ernst Hanewald1-0


De stand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 09-02-2006 at 14:44.

07-02-2006 01:57 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Marco en ik speelden een Benoni-Bier-variant.
Hier:

Marco Anink - René Torenstra DSC Intern 2005 (14)


Wit aan zet

kan Wit wellicht met 16.Lxa6 Pxa6 17.Pb5!? een prettige druk houden. Marco speelde echter het vage 16.e5?! dxe5 17.Pe4 Dg7 18.Lb3. Uiteindelijk komt dit op het bord:

Wit aan zet

Zwart heeft de kwaliteit gegeven en staat beter.
25.Lh4 Lb7! 26. d6?! Tg8 en wint. Uiteindelijk liet Marco zich mat zetten in plaats van op te geven. Elegant.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

07-02-2006 02:44 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Thumb Up! Legemaat Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik denk niet dat Legemaat beter heeft gestaan.
Het was een dynamische partij, waarin ik licht initiatief had. Legemaat kwam met een fraai dame-offer waarna hij eeuwig schaak in handen had. Hij zag toen een combinatie waar de jonge Tal zich niet voor geschaamd zou hebben. Uit biografieen van Tals tijdgenoten is echter bekend, dat ook de jonge Tal het vak met vallen en opstaan heeft geleerd, m.a.w. de combinatie was niet correct.

Legemaat is clubkampioen, en een partij tegen hem is iets speciaals. Ik heb dit jaar al twee keer van hem gewonnen. Maar hij krijgt mogelijk dit jaar nog een kans, en drie maal zou wel eens scheepsrecht kunnen zijn.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

07-02-2006 10:24 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

RE: Legemaat Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by winfvdm
Ik denk niet dat Legemaat beter heeft gestaan.
Het was een dynamische partij, waarin ik licht initiatief had. Legemaat kwam met een fraai dame-offer waarna hij eeuwig schaak in handen had. Hij zag toen een combinatie waar de jonge Tal zich niet voor geschaamd zou hebben. Uit biografieen van Tals tijdgenoten is echter bekend, dat ook de jonge Tal het vak met vallen en opstaan heeft geleerd, m.a.w. de combinatie was niet correct.

Legemaat is clubkampioen, en een partij tegen hem is iets speciaals. Ik heb dit jaar al twee keer van hem gewonnen. Maar hij krijgt mogelijk dit jaar nog een kans, en drie maal zou wel eens scheepsrecht kunnen zijn.


Diagram? Diagram?

Overigens vermoed ik dat Kees mij wel voorbijstreeft op de ranglijst, deze week. Volkomen terecht natuurlijk, maar het is jammer dat Marco geen drol waard is qua keizerpunten. Ik vermoed dat hij onderaan stond. Da's dan weer een nadeel van indelen op TPR/rating.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

07-02-2006 14:29 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Diagram? Pentagram, decagram, hectogram, kilogram! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page



Zwart had hier 1..., Pf6!; 2. Pc6?!, (Te2 ware beter, achteraf) Pe4:; 3. Pd8:, Pf2:; 4. Dc2, Ld4!; 5. Pc6, Ph3++; 6. Kh1, en toen Tbe8(!?). Er volgde 7. Pd4:. Na 7..., Te1+; 8. Lf1, T1f1:; 9. Kg2, T8f2+; 10. Df2:, Tf2:+; 11. Kh3: ging het uit.
6..., Pf2+; leidt tot eeuwig +, en genoeg om gramschap te vermijden.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 5 time(s), it was last edited by winfvdm on 07-02-2006 at 16:41.

07-02-2006 16:32 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Chiel en ik speelden ook een bewogen partij.
Ik werd in de opening overspeeld, en probeerde een slechte stelling d.m.v. een noodgreep (een dameoffer tegen twee stukken) nog spannend te maken.

Dat lukte. Met voor beiden nog enkele minuten op de klok werd de zwarte dame buitenspel gezet, en leek het alsof ik compensatie had.
Ook dat kostte echter weer materiaal. Met een paar kleine zetjes wist Chiel zijn dame te bevrijden: 0-1!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

07-02-2006 16:47 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik was gisteravond snel klaar. Met zwart mocht ik het tegen Jack Duijvestijn opnemen. Ik kwam goed uit de opening maar koos de verkeerde voortzetting,waardoor ik minder kwam te staan. Ik verwachtte een lange avond moeizaam verdedigen maar mijn tegenstander bood remise aan.

Ik had niet veel tijd nodig om het aan te nemen.

De slotstelling

07-02-2006 19:05 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

RE: Diagram? Pentagram, decagram, hectogram, kilogram! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by winfvdm


Zwart had hier 1..., Pf6!; 2. Pc6?!, (Te2 ware beter, achteraf) Pe4:; 3. Pd8:, Pf2:; 4. Dc2, Ld4!; 5. Pc6, Ph3++; 6. Kh1, en toen Tbe8(!?). Er volgde 7. Pd4:. Na 7..., Te1+; 8. Lf1, T1f1:; 9. Kg2, T8f2+; 10. Df2:, Tf2:+; 11. Kh3: ging het uit.
6..., Pf2+; leidt tot eeuwig +, en genoeg om gramschap te vermijden.


Prachtig! Ik kwam precies bij deze stelling even kijken en besloot dat ik dat nooit "even" kon uitrekenen voor ik zelf weer aan zet was Grijns

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

07-02-2006 22:31 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by René Torenstra
Uiteindelijk komt dit op het bord:

Wit aan zet

Zwart heeft de kwaliteit gegeven en staat beter.
25.Lh4 Lb7! 26. d6?! Tg8 en wint. Uiteindelijk liet Marco zich mat zetten in plaats van op te geven. Elegant.


Over dat laatste diagram, ik zat even te kijken en wat vind je daar ipv Lh4 van:

Lxf4 exf4 Dxf4. Lijkt me op zich zo onaardig nog niet..

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Marco on 08-02-2006 at 14:02.

08-02-2006 14:01 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Marco

Quote

Originally posted by René Torenstra
Uiteindelijk komt dit op het bord:

Wit aan zet

Zwart heeft de kwaliteit gegeven en staat beter.
25.Lh4 Lb7! 26. d6?! Tg8 en wint. Uiteindelijk liet Marco zich mat zetten in plaats van op te geven. Elegant.


Over dat laatste diagram, ik zat even te kijken en wat vind je daar ipv Lh4 van:

Lxf4 exf4 Dxf4. Lijkt me op zich zo onaardig nog niet..


Ik weet niet... twee stukken + een pion voor een toren, dat is toch vrij heftig. Dan eerder nog d6.
Maar ik was best wel blij met dat kwaliteitsoffer, want Zwart staat goed.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

08-02-2006 15:08 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

De jonge Tal Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by winfvdm
Ik denk niet dat Legemaat beter heeft gestaan.
Het was een dynamische partij, waarin ik licht initiatief had. Legemaat kwam met een fraai dame-offer waarna hij eeuwig schaak in handen had. Hij zag toen een combinatie waar de jonge Tal zich niet voor geschaamd zou hebben. Uit biografieen van Tals tijdgenoten is echter bekend, dat ook de jonge Tal het vak met vallen en opstaan heeft geleerd, m.a.w. de combinatie was niet correct.

Legemaat is clubkampioen, en een partij tegen hem is iets speciaals. Ik heb dit jaar al twee keer van hem gewonnen. Maar hij krijgt mogelijk dit jaar nog een kans, en drie maal zou wel eens scheepsrecht kunnen zijn.


Bedankt voor je vriendelijke woorden Kees. Een vergelijking met de jonge Tal is m.i. wel zo’n beetje het grootste compliment dat je voor je spel kunt krijgen Draaiend hoofd

Overigens was mijn zet Tbe8 behalve fantasierijk ook een krachtige blunder die op verschillende manieren afgestraft kon worden. Waarom ik hem dan toch speelde Verward Simpel, gewoon een vlaag van ernstige verstandsverbijstering Huil 2 Omdat ik daar normaal zelden last van heb was ik erg boos op mijzelf Kwaad
Ik had natuurlijk de remise moeten pakken met Pf2+, zeker omdat ik zwart had tegen de grote Van der Meer die dit seizoen verbijsterend goed op dreef is Halleluja Hij lijkt als een phoenix uit de as van zijn melkpak herrezen te zijn Knipoog .

Om een voorbeeld te geven van de jonge Tal geef ik een partijfragment van hem uit de Olympiade Varna 1962:

Tal - Hecht


Hier offerde hij natuurlijk 8) zijn dame met 19. exf6!! Geschokt Er volgde 19. bxa4 20. fxg7 Tg8 en dan:



21. Lf5 !!! Geschokt Geschokt


Prodent Wat mij betreft de mooiste zet aller tijden. Prodent

Tal heeft net zijn dame geofferd en doet er nog een schitterend schepje bovenop. En het is nog correct ook!

Er volgde 21. Pxh4 22. Lxe6 La6! 23. Pd6+ Ke2 24. Lc4! Txg7 25. g3 en wit staat ondanks een pion achterstand beter. Tal won deze partij zoals vele vele andere geniale partijen.

Kees maak je borst maar nat. In onze 3e partij (natuurlijk komt die er) zal ik geen genade kennen Gemeen 8) Knipoog

__________________
Homo Caïssapiens

08-02-2006 22:37 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Mooiste zet Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Corniel Corniel, concurrentie voor Kasparof-Topalof.
Als je nog eens een kolderschaakbrochure maakt, heb je een alternatief!
Hoe hoog staat deze zet op de ranglijst van verbluffende zetten van Krabbe?

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

09-02-2006 12:46 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De standen zijn ook weer bijgewerkt. De stand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie. Eronder staat weer de stand gesorteerd op tpr/rating.

En Kees, als je het volgende potje in de interne weer gewoon wint kan je weer een lijstje uitprinten en boven je bed hangen! Glimlach

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

09-02-2006 14:42 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De ranglijst begint al meer en meer een afspiegeling te worden van tprlijst. Gelukkig maar...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

09-02-2006 15:40 Corniel is online Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
De ranglijst begint al meer en meer een afspiegeling te worden van tprlijst. Gelukkig maar...


Hij moet er niet teveel op gaan lijken - tenslotte spelen we Keizer. TPR heeft een vage relatie met welke stand dan ook en kan zeer vertekend zijn.

(En ik ben gezakt! Snif.)

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

09-02-2006 16:46 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De stand begint langzaam een beetje te "normaliseren". Inclusief een plaats voor mezelf in de top-10 met een percentage onder de 50% Tong

Volgende ronde maar tegen elkaar René? Qua tpr zou het kunnen...

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

09-02-2006 16:49 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller