Delftse Gekkigheid - Kolderschaak

2016

Ivar de Hoogt heeft zijn titel van 2015 met succes verdedigd. In de ‘Can-I?’ finale was hij te sterk voor Arno Wiersma.

Koldermeester Corniel Nobel had dit jaar een aantal nieuwe varianten op het programma gezet. Daarnaast waren er 4 varianten waarvan het hoofdthema al eens eerder op een Kolderschaakavond voorbij waren gekomen. Het leverde een spannende voorronde op, waarbij iedereen wel punten liet liggen. Na 7 ronden vol blunders en bijbehorende krachttermen plaatsen Ivar de Hoogt met 6 uit 7 en Arno Wiersma met 5½ uit 7 zich voor de ‘Can-I?’ finale.

Diamonds are a girl's best friend
Diamonds are a girl's best friend

Ronde 1 - Tora et Rato!
In deze variant lopen alle stukken zoals gebruikelijk maar slaan de torens als loper en slaan de lopers als toren. De variant werd gespeeld ter ere van de ons eerder dit jaar ontvallen Boudewijn Boogaard. Boudewijn heeft bij het 60-jarig jublieum van DSC het Kolderschaak geďntroduceerd, en de jaarlijkse Kolderschaakavond bijna 50 jaar zelf verzorgd. De Tora (TorenRaadsheer) en Rato (RaadsheerToren) komen ook uit zijn koker.

Ronde 2 - Gezinschaak
Schaken is geen oorlogsspel. Nee, het is een familiespel. Een familiespel waarbij twee gezinnen elkaar naar het leven staan. De vader (koning), moeder (dame) en 8 kinderen (de pionnen) van het gezin moeten bij elkaar blijven. Zodra een of meer van de kinderen niet meer in verbinding staan met een van de ouders verdwijnen ze direct van het bord. Daarnaast kan de moeder alleen stukken als dame slaan als ze in verbinding staat met de rest van de familie. Als ze dat niet zo is loopt ze als een koning. En ook de kinderen hebben een aparte gang: ze lopen als hun vader maar slaan zoals we dat van pionnen gewend zijn. De eerste speler die al zijn kinderen kwijt is, of die beide ouders heeft verloren, verliest de partij.

Ronde 3 – Diamonds are a girl’s best friend
Het bord is 45 graden gedraaid. Diamant-pion+ dus: pionnen lopen schuin naar voren (naar een veld van de andere kleur) en slaan recht naar voren of recht opzij (naar een veld van dezelfde kleur). Er is geen rokade en de promotie-velden zijn van a5-a8-d8 voor wit. Er is geen rokade.


Ronde 4 - Stratego
Nieuw was Stratego. Met de koning als vlag, de drie pionnen voor de koning als bommen, en de paarden als mineurs, mochten de spelers aan de slag. Daarbij de bekende Stratego-werkwijze: zwakkere stukken kunnen geen sterkere stukken slaan. De volgorde van sterk naar zwak: pion. Hoewel de variant in de analyse na afloop als gewonnen voor wit werd bestempeld, wonnen vrijwel alle zwartspelers de partij.

Ronde 5 – Squash
De randen van het bord weerkaatsen. Lopers, paarden, dames, koningen (indien zij schuin bewegen), én pionnen die slaan kunnen terugkaatsen. Oók als er een stuk aan een rand geslagen wordt mogen terugkaatsten. Je mag zo vaak kaatsen als je wilt, het is niet verplicht.

Ronde 6 – 6 x 6
Met 6x6 wordt er op een verkleind bord gespeeld van 6 bij 6 velden. Uit de beginopstelling missen 2 pionnen en 2 paarden. Net als bij bughouse mag een speler in plaats van een zet op het te bord doen een van deze 4 stukken op het bord plaatsen. Dat mag ook met schaak of mat; de pionnen moeten op rij 2 t/m 5 worden geplaatst. De dubbele pionzet en de en passant regel vervielen in deze variant.

Ronder 7 - Lawineschaak
In de laatste variant hadden alle deelnemers de taak eerst een zet voor zichzelf te doen, en daarna een pionzet met een pion van de tegenstander. Zodra een van de spelers geen pionnen meer had verloor deze speler. Ook als de tegenstander geen pionzet meer voor een speler kon uitvoeren verloor de speler wiens pionnen niet mobiel waren.

Can I?
In de finale was Arno de eerste die de locatie van de vijandelijke monarch te weten kwam. Maar hij zag even later Ivar in een afruil een volle dame winnen. Die materiaal achterstand kwam hij niet meer te boven. Ivar bouwde zijn voordeel uit, al wist Arno nog wel een pion tot dame te promoveren. Die werd bij het eerste het beste schaakje echter genadeloos door Ivar van het bord gemept, waarna het wachten was tot er mat op het bord stond.

Stand na 7 ronden
 Naamlandpntwpsb
1De Hoogt, IvarNetherlands6 26 21 
2Wiersma, ArnoNetherlands5½29½21¾
3Tamerus, HenrikNetherlands5 32 21½
4Blees, EnricoNetherlands5 24½15 
5Van de Lisdonk, LucienNetherlands4½22 12¼
6Van Heijgen, DiederikNetherlands4 27 13½
7Berghout, StijnNetherlands4 27 12½
8Barendse, TedNetherlands4 26½14 
9Legemaat, GertNetherlands4 20 9½
10Glimmerveen, MartinNetherlands3½29½13¾
11Smits, RobNetherlands3½25½11¼
12Poots, ReneNetherlands3 25 6½
13Krempel, JordyNetherlands3 22½5 
14Laan, JorickNetherlands3 22 8½
15Anema, WalterNetherlands2½27 5¾
16Gajadhar Sukul, VashishSuriname2½20½4¾
17Leentvaar, CoenNetherlands2 24 4½
18Alhalabi, Mohammad FailsalSyrian Arab Republic2 17½3½
19Tiersma, Jan BoukeNetherlands1½22½2¾
20Van der Kolk, JanNetherlands1½19½5¾

de Delftsche SchaakClub
de grootste, actiefste en gezelligste schaakclub van Delft

jeugd [ma 18:30-20:00]
Er is op 5 niveau's schaaktraining. Daar­na is er competitie, of een van de vele andere activiteiten.

senioren [ma 19:45-01:00]
De grote interne competitie heeft schakers van elk niveau. Ook zijn er veel andere activiteiten.

copyright
© 2002-2024 Delftsche SchaakClub

powered by
WoltLab GbR, Tjip BV & 2B Insite

software
FirstClassWebsite v1.6.1124.1
DSS v2.9.0701.1
WoltLab Burning Board
GNU WebChess

statistieken
Nedstat Basic  nedstat

disclaimer, privacy politiek, sitemap